Közeleg a tél, ezzel együtt pedig a téli gumiabroncsok cseréjének időszaka is, vannak, akik már október elején felkeresték szerelőjüket, és vannak, akik csak az utolsó pillanatban teszik meg ezt. Cikkünkből kiderül, mikortól érdemes téli gumit használni, mit jelent a hét fokos szabály és kinek érdemes négyévszakos gumiban gondolkodni.
Hazánkban például Ausztriától eltérően nem írja elő jogszabály, hogy mikortól kötelező a téli gumi használata, így Magyarországon általában október elején indul az átszerelési időszak, de sokan csak novemberben vagy decemberben, a fagypont körüli hőmérsékletek megérkeztével jelentkeznek be szerelőjükhöz. Érdemes azonban észben tartani a hét fokos szabályt, amelyet a gumiabroncs keménysége és a hőmérséklet közötti összefüggés hívott életre. Amennyiben ugyanis tartósan hét fok alá csökken a hőmérséklet, a nyári abroncs keménysége növekszik, rosszabb lesz a tapadása, ez pedig balesetveszélyes helyzetekhez vezethet.
Téli, nyári vs. négyévszakos gumiabroncsok
Napjainkban kompromisszumos megoldásként egyre többen döntenek a négyévszakos autógumik mellett, amellyel kapcsolatban még mindig létezik egy vita, hogy mennyire megbízhatóak a hagyományos téli-nyári gumikhoz képest. Régebben a négyévszakos gumiabroncsok fejlesztésekor a téli abroncsokat vették alapul, de mivel nem hozták azt a minőséget, amit a gyártók szerettek volna, egyes gyártók elkezdték a nyári abroncsot kiindulópontnak venni. Általában azok használják elsősorban ezeket az abroncsokat, akik városban közlekednek, a téli időszakban kevesebbszer veszik elő az autóikat és egyáltalán kevés kilométert tesznek meg éves szinten a gépjárművel.
Mi az a DOT szám és mire kell figyelni a gumiabroncs megvásárlásakor?
A gumiabroncsokon található DOT szám megmutatja, hogy mikor gyártották pontosan az autógumit. Sokan abból indulnak ki, hogy fogalmának megfelelően vásárláskor minden esetben a lehető legfiatalabb autógumit kell választani, holott a valóság ennél kicsit árnyaltabb. A Magyar Gumiabroncs Szövetség hivatalos álláspontja szerint a fel nem szerelt gumiabroncsok élettartama 10 év, eddig lehet biztonságosan felhasználni őket. A Szövetség iránymutatása szerint a gumiabroncsok 3 éves korukig frissen gyártottnak, 3-5 éves kor között pedig újnak tekinthetőek. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogyan és hol tároljuk ezeket az abroncsokat. Fénytől, párától, víztől és a nagy hőmérséklet ingadozástól védett raktárban a gumiabroncs öregedése minimális. Kutatások szerint egy 2 hétig használt gumiabroncs minősége – amelyben a gumi felmelegszik, lehűl, napsütés és víz éri – megegyezik egy 1 évig, megfelelő körülmények között tárolt autógumi minőségével. Ha valaki hosszú távon szeretné használni az abroncsokat, és ezt meg is teheti, hiszen keveset használja az autóját, akkor valóban érdemes a DOT szám alapján vásárolni. Azonban egy jó körülmények között tárolt, 3 éves abroncs jó választás lehet azoknak, akik sokat közlekednek az autóval, tehát a gumik előbb fognak elkopni, mint megöregedni. Érdemes tehát a várható használati időt figyelembe tehát akkor, amikor döntést hozunk.
További információkért a gumiabroncsokkal kapcsolatban ajánljuk figyelmükbe korábbi cikkeinket, amelyek megírásában partnerünk, Buzás István, az ALCAR Hungária Kft. és a Gumi-Profi Team Kft. ügyvezetője volt segítségünkre.
A gumiabroncsok helyes felszerelésével kapcsolatos cikkünket ide kattintva éri el, ha pedig arra kíváncsi, hogy mik az iparági trendek, mennyi ideig bírják a TPMS szenzorok vagy mennyire megbízhatóak a félévente megjelenő, gumiabroncsokkal kapcsolatos kutatások és tesztek, kattintson ide.
Fotó: Unsplash
Comments are closed.