Elérkezett a téli gumiabroncsok cseréjének időszaka, vannak, akik már október elején felkeresték szerelőjüket, és vannak, akik csak az utolsó pillanatban teszik meg ezt. Cikkünkből kiderül, mikortól érdemes téli gumit használni, mit jelent a hét fokos szabály és kinek érdemes négyévszakos gumiban gondolkodni.
Hazánkban például Ausztriától eltérően nem írja elő jogszabály, hogy mikortól kötelező a téli gumi használata, így Magyarországon általában október elején indul az átszerelési időszak, de sokan csak novemberben vagy decemberben, a fagypont körüli hőmérsékletek megérkeztével jelentkeznek be szerelőjükhöz. Érdemes azonban észben tartani a hét fokos szabályt, amelyet a gumiabroncs keménysége és a hőmérséklet közötti összefüggés hívott életre. Amennyiben ugyanis tartósan hét fok alá csökken a hőmérséklet, a nyári abroncs keménysége növekszik, rosszabb lesz a tapadása, ez pedig balesetveszélyes helyzetekhez vezethet.
Téli, nyári vs. négyévszakos gumiabroncsok
Napjainkban kompromisszumos megoldásként egyre többen döntenek a négyévszakos autógumik mellett, amellyel kapcsolatban még mindig létezik egy vita, hogy mennyire megbízhatóak a hagyományos téli-nyári gumikhoz képest. Régebben a négyévszakos gumiabroncsok fejlesztésekor a téli abroncsokat vették alapul, de mivel nem hozták azt a minőséget, amit a gyártók szerettek volna, egyes gyártók elkezdték a nyári abroncsot kiindulópontnak venni. Elsősorban azok használják ezeket az abroncsokat, akik városban közlekednek, a téli időszakban kevesebbszer veszik elő az autóikat és egyáltalán kevés kilométert tesznek meg éves szinten a gépjárművel.
Mi az a DOT szám és mire kell figyelni a gumiabroncs megvásárlásakor?
A gumiabroncsokon található DOT szám megmutatja, hogy mikor gyártották pontosan az autógumit. Sokan abból indulnak ki, hogy fogalmának megfelelően vásárláskor minden esetben a lehető legfiatalabb autógumit kell választani, holott a valóság ennél kicsit árnyaltabb. A Magyar Gumiabroncs Szövetség hivatalos álláspontja szerint a fel nem szerelt gumiabroncsok élettartama 10 év, eddig lehet biztonságosan felhasználni őket. A Szövetség iránymutatása szerint a gumiabroncsok 3 éves korukig frissen gyártottnak, 3-5 éves kor között pedig újnak tekinthetőek. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogyan és hol tároljuk ezeket az abroncsokat. Fénytől, párától, víztől és a nagy hőmérséklet ingadozástól védett raktárban a gumiabroncs öregedése minimális. Kutatások szerint egy 2 hétig használt gumiabroncs minősége – amelyben a gumi felmelegszik, lehűl, napsütés és víz éri – megegyezik egy 1 évig, megfelelő körülmények között tárolt autógumi minőségével. Ha valaki hosszú távon szeretné használni az abroncsokat, és ezt meg is teheti, hiszen keveset használja az autóját, akkor valóban érdemes a DOT szám alapján vásárolni. Azonban egy jó körülmények között tárolt, 3 éves abroncs jó választás lehet azoknak, akik sokat közlekednek az autóval, tehát a gumik előbb fognak elkopni, mint megöregedni. Érdemes tehát a várható használati időt figyelembe tehát akkor, amikor döntést hozunk.
További információkért a gumiabroncsokkal kapcsolatban ajánljuk figyelmükbe korábbi cikkeinket, amelyek megírásában partnerünk, Buzás István, az ALCAR Hungária Kft. és a Gumi-Profi Team Kft. ügyvezetője volt segítségünkre.
A gumiabroncsok helyes felszerelésével kapcsolatos cikkünket ide kattintva éri el, ha pedig arra kíváncsi, hogy mik az iparági trendek, mennyi ideig bírják a TPMS szenzorok vagy mennyire megbízhatóak a félévente megjelenő, gumiabroncsokkal kapcsolatos kutatások és tesztek, kattintson ide.
Fotó: Unsplash
Comments are closed.