“Egyedibb gépjárművekhez juthatunk hozzá, ha külföldről behozott autóban gondolkodunk, de ügyelni kell arra, hogy minden szükséges információ elérhető legyen az autóról” – Bezzeg Csabával, a Flexker Autócentrum Kft. munkatársával beszélgettünk a külföldről történő autóbehozatal folyamatáról, előnyeiről és buktatóiról.
A Budaörsi úton működő Flexker Autócentrum Kft. a céges flottakezelésből visszatérő autók értékesítésével kezdte meg tevékenységét, később erre épült rá a külföldről behozott autók és a bizományos autók üzletága. Bezzeg Csaba elmondása szerint cégük legnagyobb ereje abban rejlik, hogy tehermentesítik az ügyfeleket a használtautó vétel fizikai és pszichológiai nehézségei alól. A teljes körű ügyintézés (amelybe a hitelügyintézés is beletartozik) mellett vállalják azt, hogy a gépjármű főbb alkatrészeire a törvény által előírt egy éves garancia helyett kétéves garanciát biztosítanak, valamint kizárólag olyan autókat kínálnak eladásra, amelyek megbízható és leinformálható forrásból származnak.
Interjúnk apropóját az autóipart sújtó globális nehézségek adták. A két éve tartó koronavírus járvány és az ahhoz kapcsolódó lezárások, valamint a globális chiphiány, melynek egyelőre nem látszik a vége, az autógyártók mellett érzékenyen érintették a flottakezelőket, az autókereskedéseket, illetve a szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleket is. A fennálló helyzet a használtautók piacára is begyűrűzött.
Flexfleet: Egyre kevesebb az elérhető használtautó, azok is akár több millió forinttal drágábbak, mint tavaly ilyenkor. Mit tapasztalsz te, aki belülről látod a folyamatokat?
Bezzeg Csaba: Az elmúlt években nagyon beszűkült a piac, a koronavírus alatt egy időre leállt a termelés, majd az újraindulás után chip- és alkatrészhiánnyal szembesültek a piac szereplői és a vevők. A gyárból kiguruló autók száma jelentősen csökkent, miközben most már ott tartunk, hogy egy elérhető, kiskategóriás új autó is 1-1.5 millió forinttal többe kerül, mint tavaly. A használtautók esetében is azt látjuk, hogy a 2017-től gyártott autóknak nagyon felment az ázsiója, aránytalanul drágák lettek. Az autótulajdonosok részéről – legyen szó céges vagy magánhasználatról – lenne egyébként igény a cserére és új autó vásárlására, de mivel hónapokat vagy egyes típusok esetében akár egy évet kell várni erre, inkább megtartják a fiatal gépjárműveket, már csak az elszálló új autó árak miatt is. Mi azt látjuk, hogy most nagyjából 40.000 használtautó hiányzik a rendszerből, ezt az űrt pedig a külföldről behozott autók sem tudják betölteni.
FF: Merthogy külföldön ugyanez a helyzet.
BCS: Igen, ráadásul a kínálati oldal beszűkülése mellett az is nehézséget okoz, hogy az euró és a forint közötti átváltási árfolyam miatt a külföldről behozott autók esetében is nagyon megemelkedtek az árak. A prémium kategóriás autók állják még a sarat, azok a típusok elérhetőek, amelyek egyediek felszereltségben vagy éppen színben.
FF: Mennyire kerültek nehéz helyzetbe a magyar autókereskedők?
BCS: Minden autókereskedésnek más az üzleti modellje, vannak olyanok, akik kizárólag a külföldről behozott autókra fókuszálnak. Mindenkit érint a piaci helyzet, egyes autókereskedéseknek a felére csökkent a forgalma. Véleményem szerint azok a cégek kerültek igazán nehéz helyzetbe, amelyek fiatal vállalkozások, így nincsenek komplex, jól kialakult csatornáik az autóbeszerzésre vonatkozóan. Azok a cégek, amelyek régóta a piacon vannak, valószínűleg kialakítottak egy olyan beszerzési útvonalat, amelyen keresztül most is tudnak vásárolni, még ha kisebb mértékben is.
FF: Hogyan néz ki a külföldről történő autóbehozatal folyamata?
BCS: Az első lépés mindig azoknak a megbízható csatornáknak a megtalálása, amelyeken keresztül a kínálatot el tudjuk érni. Léteznek különféle nemzetközi online aukciós oldalak, amelyek kizárólag autókereskedőknek vannak fenntartva. Ha egy autókereskedő leüt itt egy gépjárművet, akkor kap egy számlát az eladótól, amely tartalmazza az autó szállítási költségét, a közvetítői díjat és természetesen az autó árát. A számla rendezése után indulhat a szállítás, amely történhet egyénileg is, de vannak olyan cégek, amelyek saját trailerrel hoznak be egyszerre több gépjárművet. Ha valaki kér szállítást, akkor 2-3 héten belül saját telephelyre érkeznek az autók. A szállítási díj Európában távolságtól függően 300-600 euró között mozog.
FF: Milyen egyéb költségek merülnek fel?
BCS: Az autót beérkezés után honosítani kell ahhoz, hogy forgalomba lehessen helyezni. A honosításnak, a műszaki vizsgának, valamint az ügyintézésnek is vannak költségei, a regisztrációs adót is meg kell fizetni, a rendszám és a törzskönyv is külön tétel. Azt is figyelembe kell venni, hogy milyen az autó környezetvédelmi besorolása, EU-V kategória alatti hajtómotorok esetében drágább lesz a regisztrációs adó. A végleges költség pedig attól is függ, hogy hány éves és milyen teljesítményű az autó, dízel, benzin vagy hibrid/elektromos hajtású gépjárműről beszélünk-e.
FF: Átlagosan mennyi idő telik el a licit és a forgalomba helyezés között?
BCS: Két-három hónap biztosan. Azzal lehet gyorsítani a folyamatot, ha valaki nem vár a szállításra, hanem saját maga intézi el, de két hónapnál akkor sem valószínű, hogy rövidebb lesz az átfutási idő.
FF: Jelent bármilyen különbséget a folyamatban az, ha elektromos autót szeretnénk behozni külföldről?
BCS: Alapvetően ugyanaz a protokoll, mint a hagyományos autók esetében, de nem árt óvatosnak lenni az elektromos gépjárművekkel, ugyanis régiótól függően más-más összeállításban kerülnek ki a gyárakból az autók. Vannak olyan országok, ahol az akkumulátor az autó felszereltségének része, máshol azonban csak bérlik az autókhoz. Utóbbi esetben olcsóbb árral találkoznak az autókereskedők az egyes online portálokon, sokan csak a licit megtörténte után szembesülnek azzal, hogy a kedvezőbb árnak bizony oka volt. A vevőnek ilyenkor külön meg kell venni az akkumulátort, amelynek ára 3-5 ezer euró is lehet.
FF: Összességében kinek érdemes külföldről behozott autót vásárolni? Mit tanácsolsz azoknak, akik ebben gondolkodnak?
BCS: Külföldön sokkal nagyobb a kínálat, mint itthon, jellemzően magasabb felszereltségűek, és sok esetben egyedibb autókról beszélünk. Nehézséget jelent ugyanakkor, hogy bizonyos autók nehezebben leinformálhatók. A német márkák esetében (például Audi, Skoda, Volkswagen) alvázszám alapján pontos információt kaphatunk a gépjárművek előéletéről, más típusok esetében előfordulhat, hogy egyáltalán nem állnak rendelkezésre adatok, vagy nehéz hozzájuk jutni. Utóbbi esetben, ha bármilyen problémával szembesülünk, nehéz vagy nem is lehet kihez fordulni. Ha a mi cégünk külföldről vásárol gépjárművet, akkor nálunk alapszabály, hogy kizárólag megbízható, neves, régóta a piacon lévő autókereskedésekből tesszük mindezt. Nem kell tehát félni a külföldről behozott autóktól, de ügyelni kell arra, hogy minden szükséges információ elérhető legyen az autóról.
Comments are closed.