A Magyar Lízingszövetség múlt heti sajtótájékoztatóján jó hírekkel szolgált Zs. Nagy István, a szervezet elnöke: 2023-ban a nehéz gazdasági körülmények ellenére az autószegmens mintegy 22 %-os növekedést tudott elérni 2022-höz képest. Mindez egy olyan piaci helyzetben történt meg, amelyben a cégek jó része a hosszú távú elköteleződést jelentő tartós bérlet helyett inkább a rövid távú (rent-a-car) bérlet mellett döntött, a lízingcégek pedig a flottakezelő cégekkel együtt olykor az üzleti tervek újragondolására kényszerültek. Mik a tapasztalataink a Flexfleet Zrt.-nél és melyek voltak a múlt év slágerautói tartós bérlet szempontjából?
A flottakezelő szektorra általánosan igaz, hogy 2023 elején visszaestek a megrendelések, amely több okra is visszavezethető. Megváltozott a finanszírozási kamatkörnyezet, amelyben korábban nem látott kamatemelkedéssel kellett szembenézni a flottakezelő vállalkozásoknak és ügyfeleiknek egyaránt. Míg 2022 közepéig ügyfeleink jó része a változó kamatozású, forint alapú finanszírozás mellett döntött, tavaly sokan áttértek a fix kamatozású, forint alapú finanszírozásra vagy éppen az euró alapú finanszírozás mellett kötelezték el magukat.
Tapasztalataink alapján addig egyáltalán nem, vagy a korábbiaknál jóval visszafogottabb mértékben mertek aláírni egy tartós bérlet szerződést partnereink, amíg nem látták, hogy a kamatszint csökkenésnek indul.
A megemelkedett kamatokkal párhuzamosan az egekbe szöktek a gépjárművek árai, nőttek a javítási- és rezsióradíjak, az alkatrészek árai, amelyek következtében jelentősen megemelkedtek a biztosítási díjak is. A visszapattanás 2023 nyarán indult meg annak köszönhetően, hogy a lízing folyamatban résztvevők különféle kedvezményekkel próbálták támogatni az ügyfeleket: a gépjárműkereskedelemmel foglalkozó cégek leakciózták a meglévő raktárkészletüket, amelyet a lízingcégek kamatkedvezménnyel egészítettek ki. A fenti intézkedések lassú forduláshoz vezettek, amely végül a Lízingszövetség számaiban is visszaköszönt.
A tendencia cégünk életében is érvényesült: míg az év első felében a megrendelések drámai mértékben visszaestek, a szeptemberben induló megrendelési hullámnak köszönhetően az év végére sikerült kiegyensúlyozni a számokat.
Melyek voltak a legkeresettebb autók 2023-ban?
A tavalyi év nem hozott változást az előző évekhez képest abban, hogy melyik típusokat választották leginkább ügyfeleink. Évek óta a KIA és a Skoda személyautói (KIA Ceed, Skoda Octavia), valamint a Ford teher- és személyautói a legkedveltebb gépjárműtípusok ügyfeleink körében, így első helyen a KIA, a második helyen a Ford, a harmadik helyen pedig a Skoda végzett a megrendelt autóállomány tekintetében. A top 5-ben a Toyota és a Hyundai gépjárműi foglalnak még helyet, utóbbit a KIA-hoz hasonlóan a jó ár-értékarány valamint a jó felszereltség miatt választják partnereink, a Toyota esetében pedig a kiforrott hybrid meghajtás a döntő. Az elektromos autók iránti igény növekvő tendenciát mutat (kedvelt a Tesla), a nagyobb, erősebb gépjármű kategóriában pedig a Porsche csoport autói népszerűek: a VW Passat és Arteon, az Audi SUV-jai, valamint a BMW személyautói. Speciális ügyféligények vonatkozásában a VW ID.7-t, a Citroën luxusmárkáját, a Cupra-t, valamint az MG gépjárműveit keresik ügyfeleink.
A fentiekkel párhuzamosan azt is látjuk, hogy az ügyfeleknek egyre kevésbé számít a márka, viszont főleg a nyugat-európai anyavállalattal rendelkező cégek esetében annál inkább, hogy benzinmotorral felszerelt gépjárműhöz jussanak.
Comments are closed.