Az elmúlt évek viszontagságai komoly kihívások elé állították a flottakezelői piacot is, de gondos tervezéssel és ügyfélorientált megoldásokkal a Flexfleet Zrt. ebben az időszakban is fejlődni tudott. Értékesítési menedzserünk, Rusóczki Árpád mesélt arról, hogy mi volt a kulcsa ennek a fejlődésnek és egyáltalán mi kell ahhoz, hogy valaki jó értékesítő legyen.
Flexfleet Zrt.: Hogyan jött az életedbe az értékesítés?
Rusóczki Árpád: A családi legendárium szerint már gyerekkoromban is sokat beszéltem, állandóan kérdeztem és könnyen barátkoztam, ezeket a képességeket elengedhetetlennek tartom az értékesítéshez. Viszonylag egyértelmű volt tehát számomra, hogy olyan területen szeretnék tanulni a felsőoktatásban, ahol a kommunikációs készségeimet hasznosítani tudom, így kereskedelem és marketing szakon diplomáztam. Az első értékesítési tapasztalataimat a Media Markt-ban Samsung televíziók promótereként gyüjtöttem be. Már itt eldőlt, hogy megtaláltam magamnak azt a területet, ahol egész életemben szívesen dolgoznék. Az egyetem elvégzése után dolgoztam a Microsoft-nál és a Coca-Cola HBC-nél is, tehát különböző iparágakban kipróbáltam magam.
FF: Mi hozott a Flexfleet Zrt.-hez és mi tart itt?
RÁ: A hirdetésben egy szó rögtön felkeltette a figyelmemet: autók. Ez mindent vitt, és nagyon örültem, hogy részese lehetek egy olyan területnek, amely magánemberként is érdekes számomra. Amikor 2020-ban a Flexfleet Zrt.-hez kerültem, teljesen máshol tartott a cég, mint ahol most, láttam benne azt a fejlődési potenciált, amelyet nagy részben mostanáig be is jártunk. Mivel előtte multinacionális környezetben dolgoztam, először féltem attól, hogy egy kisebb cégnél lassabb lesz a fejlődés dinamikája, de erre nagyon hamar rácáfolt a valóság. Amikor a céghez jöttem, a sales csapat két fős volt, most már négyen vagyunk. Az elmúlt évek mostanáig tartó nehézségei ellenére (covid, gazdasági válság) nem álltunk meg, nem stagnáltunk, folyamatosan fejlesztettük a rendszereinket, optimalizáltuk a stratégiánkat, ezek pedig az én munkámat is nagy mértékben támogatták. Ami tetszik még, hogy a korábbi munkahelyeket illetően vegyes a csapat összetétele, hiszen van, aki multinacionális vállalatoktól jött, van, aki a kkv szektorból, ez pedig jót tesz a mindennapi működésnek emberileg és szakmailag is.
FF: Mik a pontos feladataid a cégnél?
RÁ: Új ügyfelek akvirálásával foglalkozom, felveszem a kapcsolatot velük, ajánlatot adok és szerződést kötök. A munkám az új ügyfelekkel a szerződés megkötéséig tart, utána értékesítő kollégáim viszik tovább az ügyfelek gondozását. Korábban évekig dolgoztam meglévő ügyfelekkel is, ahogy azonban egyre több partnerünk lett, optimalizáltuk a folyamatainkat a csapaton belül, így most már teljes egészében az új ügyfelekre koncentrálok és igyekszem őket edukálni az egyes finanszírozási formák különbségeiről, különös tekintettel a tartós bérletre.
FF: Mi jelenti a legnagyobb kihívást a tartós bérlet esetében?
RÁ: A tartós bérlet nem egy egyszerű termék, éppen ezért a beszélgetések nagy része azzal kezdődik, hogy elmondom az ügyfeleknek, milyen előnyei vannak a többi finanszírozási formához képest. Sok cég érdeklődik autólízing után, de általában a nyílt vagy zárt végű pénzügyi lízingre gondolnak kizárólag.
Ilyenkor jövök én, és a cégük adottságainak figyelembevételével segítek annak eldöntésében, hogy melyik finanszírozást érdemes választaniuk.
FF: Ahogy volt már szó róla korábban, alapvetően három félelem határozta/határozza meg a flottakezelői piacot: a chip hiány miatti csúszások, a háború és a gazdasági helyzet. Mit látsz most, mik a kilátások?
RÁ: Először is, nagyon büszke vagyok arra, hogy az előre gondolkodásnak és tervezésnek köszönhetően a Flexfleet Zrt.-nek sikerült előremutatóan kijönni és jó mutatókkal zárni ezt az időszakot. Nem ijedtünk meg, nem hátrafelé nézegettünk, bővítettük a csapatot, kerestük az új ügyfeleket és segítettük a meglévőket. A piacon most már látszódik egyfajta kilábalás, de nem tért még vissza az az állapot, ami 3 évvel ezelőtt volt. A vállalkozások legnagyobb problémája az volt, hogy például egy hosszú távra szóló tartós bérlet szerződés esetében nem tudtak évekre előre tervezni. A kamatok elkezdtek csökkenni, ami jó hír, az autók most már érkeznek és nem kell hosszú hónapokat várni rájuk, de egyértelműen van visszaesés a keresletben. Míg a covid idején kínálati problémák voltak, a kiszámíthatatlan gazdasági helyzet miatt most a kereslet csökkent. Lassú változással számolunk, talán jövő év közepére történhet egyfajta visszarendeződés.
FF: Említetted korábban a kommunikáció fontosságát. Ezen kívül szerinted mi kell még ahhoz, hogy valaki jó értékesítő legyen?
RÁ: Azt tapasztalom, az ügyfeleknek fontos az, hogy ne csak egy professzionális értékesítőt találjanak, hanem egy olyan embert is, akiben megbízhatnak. Egy-egy partneri találkozó alkalmával gyakori, hogy például nemcsak a tartós bérletről beszélgetünk, hanem személyesebb dolgokról is. Az is nélkülözhetetlen, hogy az értékesítő rendelkezzen meggyőző képességgel, de ez csak akkor hiteles, ha megvan a hit és a bizalom az értékesítő részéről a termékben vagy a szolgáltatásban.
Van egy jó példám arra, hogy mi tesz még sikeressé egy értékesítőt. Egy eleve nehéz, a covid okozta chip hiány időszakában történt az eset, amikor nagyon sokat kellett várni arra, hogy beérkezzenek az új autók. Sok beszélgetés és személyes találkozó után egyik ügyfelünk aláírta a keretszerződést és az egyedi bérleti szerződés megrendelőket, vártuk az autókat, amelyek finanszírozására partnerünk a tartós bérleti konstrukciót választotta. Sajnos rajtunk kívülálló okok miatt csúszás volt, nem érkeztek meg időben az autók, de akkor sem engedtük el az ügyfél kezét, áthidaló megoldásként bérautót biztosítottunk számára. A hosszú és nehézkes folyamat után most már ott tartunk, hogy több mint 10 autót bérelnek tőlünk, ez pedig annak köszönhető, hogy akárhányszor kérdése merült fel, telefonon egyeztettünk vagy találkoztunk személyesen, informáltam őt mindig, hogy értse pontosan, mi miért történik.
Az igazi értékesítés azt jelenti számomra, hogy az ügyfél tudja, bármikor számíthat ránk és mindenre találunk megoldást. Azt hiszem, hogy ez a Flexfleet Zrt. egyik legnagyobb erőssége.
Comments are closed.