2021 május 14-én startolt el a Tihanyi Hajós Egylet (THE) kikötőjéből az első Flexfleet Klasszikus Szóló egykezes verseny, amelyen a résztvevőknek a Kékszalagéhoz hasonló távot kell teljesíteni, mindezt úgy, hogy egyedül ülnek a hajóban, nincs váltótárs, aki spinakkerezik, kormányoz, vitorlát cserél, vagy éppen segít a döntések meghozatalában: minden feladat egyetlen emberre hárul. A negyedik alkalommal megrendezett verseny iránti érdeklődés idén sem lankad, ahogy az alapstruktúra sem változik, de az eddigi évektől eltérően lesz meglepetés kategória is.
A Balatontól Dániáig – A verseny keletkezéstörténete
A Flexfleet Klasszikus Szóló egykezes versenyhez hasonlót már korábban is rendeztek a Balatonon amatőr, illetve professzionális szinten is, de az utóbbinak volt egy gátja: mivel a profi versenyen 6-8 méteres hajókkal indultak, eleve korlátozott volt a hajótípusok száma. Ezt ellensúlyozva indította el a FOLKBOAT csapat a saját amatőr versenyét 2016-ban, amelyen a résztvevők klasszikus hajókkal nevezve, egyedül vitorlázták körbe a tavat. A versenyzők száma egyre nőtt, különböző típus hajókkal csatlakoztak a megmérettetéshez, a versenyen Nedbál Noel, a Flexfleet Klasszikus Szóló egykezes verseny ötletgazdája is több alkalommal részt vett. Emellett vitorlázott Dániában is, és a magyar-dán tapasztalatok elegyéből pattant ki fejéből a verseny ötlete.
Noel Dániában leginkább azt tapasztalta meg, hogy milyen az, amikor a mezőny nem 20-30 hajóból tevődik össze, hanem több száz hajó áll oda a rajtvonalhoz.
Ezeken a versenyeken nem az volt a legfontosabb, hogy ki hányadik helyen ér célba, komoly díjakat sem kaptak a győztesek, de mindenki büszkén viselte az esemény végén kapott pólót, “Finisher” felirattal.
Nedbál Noel évtizedek óta vitorlás közegben mozog, ahol azt látta, hogy a Balatonon is lenne igény a dánhoz hasonló versenyekre, miközben a FOLKBOAT “egykezes túra” is nagy népszerűségnek örvendett. Jöttek a kérdések: Hogyan lehet a kettőt ötvözni és professzionális szintre emelni? Ki fogja mindezt finanszírozni? Így jött a képbe a Tihanyi Hajós Egylet és cégünk, a Flexfleet Zrt.
Nedbál Noel
Tihanyi Hajós Egylet – a verseny szervezője
Nedbál Noel a verseny megrendezésére olyan szervező partnert szeretett volna találni, amely nagy rutinnal rendelkezik balatoni vitorlásversenyek biztonságos megrendezésében. Így jutott el a Tihanyi Hajós Egyletig, amely nemcsak a szervezési rutint, hanem a megfelelő attitűdöt is biztosította. A kikötő üzemeltetési potenciállal is rendelkező, Rutai Andrea által irányított egylet ugyanis úgy fogad hajókat a kikötőbe, hogy mindegy, kinek mekkora hajója van, az élmény a meghatározó és a vitorlázás szeretete.
Közösséget építenek.
Ahogy egy korábbi interjúban Andrea elmondta, rögtön megtetszett nekik a lehetőség már csak azért is, mert a verseny hozza azt az eszmeiséget, amely az egyletnek is fontos: a versenyen a sport értéke és a sportszerűség kerül előtérbe, valamint az emberi teljesítmény, amelynek során nemcsak fizikálisan, hanem pszichésen is folyamatos meg kell ugrani saját magát minden egyes versenyzőnek.
Rutai Andrea
Flexfleet Zrt. – A verseny névadó szponzora
Noel 2021 januárjában kereste meg Kiss Ádámot, a Flexfleet Zrt. cégvezetőjét, hogy lát-e perspektívát az emberi teljesítőképesség határait feszegető versenyben. A Balaton és a vitorlázás szeretetén túl a verseny missziója is összeköti cégünket Noellel és csapatával: hiszünk az emberi teljesítményben, amely ráadásul a saját lehetőségekhez képest értelmezhető. Mindenkinek önmagát kell legyőzni nemcsak a vízen, hanem sokszor az üzleti életben is: tizenhárom éves flottakezelési múlttal a hátunk mögöttvolt bőven lehetőségünk megtapasztalni azokat a váratlan helyzeteket, amelyekben hirtelen kellett döntést hozni, vagy új stratégiára volt szükség, mert megváltozott a széljárás.
Ami tehát a vitorlásoknak az időjárás, az nekünk az ügyfelünk és a piaci környezet: ha esik, ha fúj, szolgáltatásainkat partnereink igényére szabjuk, ráadásul mindezt úgy, hogy a változó piaci körülményekhez is igazodnunk kell és egyáltalán nem mindegy, merre tekerjük a kormányrudat. A versenyt olyannyira a magunkénak érezzük, hogy idén újabb, 3 évre szóló szponzorációs szerződést írtunk alá a verseny szervezőivel.
Mivel a versenyen a teljesítés a legfontosabb, a különdíjat (flottánk egyik gépjárművének egy hónapos használatát) minden évben a verseny utolsó előtti helyezettjének ajánljuk fel.
Kiss Ádám
A duplacsavar
A Tihanyi Hajós Egylet amellett, hogy elvállalta a verseny megszervezését és kikötőt is üzemeltet, nagy hangsúlyt fektet az utánpótlás nevelésére is. Tevékenységüknek köszönhetően tavalyelőtt a THE lett a magyar vitorlás sport legeredményesebb klubja, ezzel együtt pedig az egyik legnagyobb vitorlázó utánpótlás nevelő klub az országban. Sportolóik között vannak válogatott versenyzők, és folyamatosan jelen vannak a nemzetközi eseményeken is.
A fentiek szellemében szervezők úgy döntöttek, hogy csavarnak egyet a megszokott felálláson és plusz elemmel bővítik idén az eseményt: a verseny történetében először bemutatkozik a TITÁN kategória, amely lehetőséget ad arra, hogy a szenior versenyző mellett egy 14-18 év közötti fiatal is vízre szálljon. A szervezők elmondása szerint így lesz olyan hajóegység, amelyben szülő és gyermeke együtt versenyez, de olyan is, amelyben egy szenior versenyző választ maga mellé egy tehetséges fiatal vitorlázót a táv közös teljesítésére. A TITÁN kategóriában versenyző párosok a szóló versenyben nem nyerhetnek, de a THE az ő kategóriájukban is hirdet majd győztest.
- A verseny rendezője: Tihanyi Hajós Egylet
- A verseny időpontja: 2024. május 3-4. (péntek reggeli indulással)
- A verseny rajtjának és befutójának helyszíne: THE előtti vízterület
- Névadó szponzor: Flexfleet Zrt.
A versenyre a Magyar Vitorlás Szövetség weboldalán lehet nevezni.
Comments are closed.