Ügyfeleink döntésének megkönnyítése érdekében összegyűjtöttük, hogy melyek azok a legfontosabb fogalmak, amelyek egy tartós bérlet konstrukció esetén felmerülhetnek, és melyek azok a tényezők, amelyek a bérleti díjat befolyásolhatják.
Tartós bérlet
Cégünk egyik legnépszerűbb szolgáltatása a tartós bérlet vagy más néven operatív lízing, amelynek legfontosabb előnye, hogy nem kell saját tőkéből finanszírozni az autót, és a bérleti díj a finanszírozáson felül magába foglal minden normál használat mellett felmerülő költséget is. A hatályban lévő számviteli törvény alapján a bérlés havi díjának összege 100%-ban elszámolható költségként, az ÁFA pedig a céges használat arányában, de minimum 50%-ban visszaigényelhető. A szolgáltatásról itt olvashat bővebben, ha pedig arra kíváncsi, mi a különbség az egyes finanszírozási formák között, ide kattintva érhet el részletes információkat.
BIRS és BUBOR
A finanszírozási szerződések esetében két referenciamutatót kell figyelni. A fix kamatozású, forint alapú finanszírozás esetében az irányadó alapkamat a BIRS, amely az éven túli szegmensre vonatkozó kamatfixing. A BUBOR kamatjegyzés azok számára fontos, akik a változó kamatozású, forint alapú finanszírozás mellett döntenek. A referenciamutatók változása nagyban meghatározza a bérleti díjat, változó kamatozású ügylet esetén a BUBOR változásától függ, hogy a havi bérleti díj emelkedik vagy csökken. Fix kamatozású ügyletek esetén a bérleti díj finanszírozás része nem változik a futamidő alatt.
Futamidő
A gépjárművek tartós bérleti szerződését ügyfeleink különböző futamidőre köthetik meg, a jelenlegi szabályozás alapján maximum öt év lehet. Partnereink jellemzőek 3-5 éves szerződéseket kötnek velünk, jellemzően minél hosszabb a futamidő, annál kedvezőbbek a bérleti díjak.
Fix kamatozású, forint alapú finanszírozás
Tartós bérlet konstrukció esetén lehetőség van arra, hogy fix kamatozású, forint alapú háttérfinanszírozással vegye igénybe a szolgáltatást, tehát a havi díjat HUF-ban fizesse, rögzített kamattal. A fix alapú finanszírozás számítása értelmezésére nézzünk egy példát!
Tegyük fel, hogy flottája bővítéséhez kért Ön tőlünk ajánlatot meghatározott gépjárművekre, fix kamatozású, forint alapú háttérfinanszírozással! A díjak kalkulációját az ajánlat kiadásakor érvényes BIRS referenciamutató alapján készítettük el, a jelenleg fennálló autópiaci helyzetben azonban előfordulhat, hogy az autók csak az ajánlat kiküldése után hónapokkal érkeznek meg hozzánk. Hogyan változnak ilyenkor a kalkulációban megadott költségek?
Amikor az autót átvettük, kollégáink ellenőrzik, hogy mennyi az aktuális BIRS referenciakamat mértéke és ez miképp befolyásolja az első ajánlatban megadott díjat. Nem biztos tehát, hogy a BIRS mértéke az autó átvételekor is annyi lesz, mint a korábban megadott kalkulációban, a bérleti díj ennek megfelelően korrigálható, de annak rögzítése után ügyfeleink a bérleti díjat rögzített kamattal fogják fizetni.
Változó kamatozású, forint alapú finanszírozás
Ügyfeleink dönthetnek úgy is, hogy a fix kamatozású, forint alapú finanszírozás helyett a változó kamatozású, forint alapú finanszírozást választják, ebben az esetben a mérvadó referenciamutató a BUBOR, amely döntően meghatározza a kamat mértékét. Egy olyan piaci környezetben, amelyben folyamatosan változik az irányadó jegybanki alapkamat, a változó kamatozású szerződések díjai pozitív és negatív irányba is változhatnak. Aki ezt a finanszírozást veszi igénybe, annak ügyelni kell arra, hogy kockázatot vállal a változó kamattal.
Euró alapú finanszírozás
Azoknak a cégeknek érdemes euróban fizetni a tartós bérlethez kapcsolódó havi bérleti díjat, eurós árbevétellel rendelkeznek. Az autó maradványértékének futamidő végén keletkező árfolyamkockázatát minden esetben a bérlő viseli, mert a bérbeadó a szerződés lejártakor forintban értékesíti a járművet.
Garantált maradványérték
A maradványérték a gépjármű becsült piaci értéke a hasznos élettartam végén, vagyis az az összeg, amennyiért a tartós bérlet szerződés lejárta után az autó értékesíthető lesz. Például egy ötéves tartós bérleti szerződés esetében ez azt jelenti, hogy a szerződés megkötésekor az autó paramétereit figyelembe véve meghatározzuk, hogy futamidő végén, például 5 évvel, 100.000 kilométerrel és a rendeltetésszerű használattal kalkulálva mennyit fog érni az autó. Garantált maradványérték számítás esetében fontos megjegyezni, hogy a futamidő végén ügyfeleink felé nem történik elszámolás, az eladás kockázatát mindig a Flexfleet Zrt. viseli.
Elszámolásos maradványérték
A garantált maradványértékkel szemben ebben az esetben a bérlő viseli az eladás kockázatát. A piacon különböző gyakorlatok léteznek, vannak olyan vállalkozások, amelyek az elszámolásos maradványértéket részesítik előnyben, mi a Flexfleet. Zrt.-nél a garantált maradványértéket preferáljuk, szerződéseink 98%-át így kötjük. Azt valljuk, hogy a garantált maradványérték alkalmazása egy sokkal jobban tervezhető helyzetet jelent ügyfeleinknek, ráadásul azt a kockázatot is átvállaljuk tőlük, hogy futamidő végén extra költségekkel szembesüljenek.
Hogyan befolyásolja a maradványérték számítás a bérleti díjat?
Elszámolásos maradványérték esetében előfordulhat az, hogy egy flottakezelő cég a szerződés megkötésekor magasabb maradványértékkel számol, amelynek következtében a bérleti díj alacsonyabb lesz, mint esetleg más flottakezelő vállalkozások ajánlataiban. Fontos azonban látni, hogy hiába az alacsonyabb bérleti díj, a futamidő végi elszámoláskor a maradványértéknél alacsonyabb áron történő értékesítés esetén a többletet az ügyfélnek ugyanúgy meg kell fizetnie. A mi cégfilozófiánk az, hogy nálunk nincsenek rejtett költségek, szeretjük, ha ügyfeleink biztonságban érzik magukat a hozzánk kapcsolódó ügyleteikben, így legtöbb esetben a tervezhető garantált maradványértéket alkalmazzuk, csak az ügyfél kifejezett kérésére kötünk elszámolásos maradványértékkel szerződést.
Garantált szervizátalány
A garantált maradványérték elszámoláshoz hasonlóan a garantált szervizátalány esetében is meghatározzuk, hogy várhatóan mennyibe fog kerülni az autó szervizelése a futamidő alatt. A futamidő végén ügyfeleink felé nem történik elszámolás, az esetlegesen keletkező többletköltségeket a Flexfleet Zrt. viseli. Hiszünk abban, hogy a garantált szervízdíjjal kalkulált bérleti díjak a kiszámíthatók a bérlők számára, ezért szerződéseink 90%-át így kötjük.
Elszámolásos szervizátalány
Az elszámolásos szervizátalány a garantált szervizátalányhoz hasonlóan kerül meghatározásra, vagyis készül egy kalkuláció, hogy várhatóan mennyi lesz a gépjármű szervizelési költsége. Ha a végleges költség magasabb, mint az előzetesen meghatározott, akkor a különbözetet a futamidő végén a bérlőnek kell megfizetnie.
Tartós bérlet: önerővel vagy önerő nélkül?
A tartós bérleti szerződés egyik nagy előnye, hogy önerő befizetése nélkül is egy teljes körű kényelmi szolgáltatást vehetnek igénybe ügyfeleink, cégük felhalmozódott tőkéjét gépjárművek helyett pedig fordíthatják saját tevékenységük fejlesztésére is. Mi is abban hiszünk, hogy a vállalkozások pénzkészletei jobb helyen vannak például egy, a fejlődést segítő befektetésben, mint a gépjárművekben. Így bár a bérleti díj mértéke csökkenthető azzal, ha ügyfeleink az önerő befizetése mellett döntenek, mi a kommunikációs felületeinken önerő nélküli árakat jelenítünk meg, erre sarkallnak bennünket ügyfeleink visszajelzései és döntései is. Partnereink 95%-a az önerő nélküli tartós bérlet szerződéseket részesíti előnyben. Jellemzően magas értékű járműveknél vagy újonnan alakult céges ügyfelek esetén várunk csak el önerő befizetést.
Hogyan lehetséges az, hogy két azonos árú és azonos futású autó esetében – ahol ráadásul a futamidő mértéke is megegyezik-, mégis eltérő a bérleti díj összege?
Sokan gondolják azt tévesen a tartós bérlet esetében, hogy egy 15 milliós autónak nagyobb lesz a bérleti díja, mint egy 14 milliós gépjárműnek. Ez azonban nem feltétlenül igaz, nem csak az autók újkori árát kell ugyanis nézni. A korábban taglalt maradványértéket (tehát hogy a tartós bérlet szerződés lejárta után az autó milyen áron lesz értékesíthető és amely meghatározza a bérleti díjat), olyan tényezők is befolyásolják, mint az autó felszereltsége vagy hogy mekkora kereslet van rá a használautók piacán.
A gépjármű leadását követően Casco önrészt vagy a teljes kár összegét fogják számlázni a flottakezelők?
Nézzünk egy példát! Ön a futamidő végén leadja a gépjárművet, de olyan sérülések vannak a gépkocsin, amelyeket nem vett észre vagy meg akart javíttatni, de nem volt rá ideje. Mennyibe fog ez Önnek kerülni?
Bár a flottakezelői piacon többféle gyakorlat érvényesül, mi nem mondjuk le a CASCO-t a futamidő végén, így ha bármilyen kár merül fel, érvényes rá a CASCO biztosítás. Az ügyfélnek nem számlázzuk ki a javítás teljes költségét, kizárólag az önrészre vonatkozó összeget. Ez például egy repedt szélvédővel történő leadás esetén több százezer forintos különbséget jelent egy olyan szolgáltatóval szemben, amely CASCO nélkül számol el az autó visszaadását követően.
Ahogy azt cikkünkben többször is említettük, a flottakezelési cégek üzleti modellje eltér egymástól, így a döntés előtt érdemes összehasonlítani az egyes cégek ajánlatait. Bár az ajánlatok között több tízezer forintos eltérés is lehet, érdemes megnézni, hogy a bérleti díj pontosan mit tartalmaz: az önerő, a maradványérték elszámolásának módja, a szerviz költségek, a gumi átalány szerződésbe foglalása vagy éppen kivétele mind befolyásolja a fizetendő összeget. Mi a Flexfleet Zrt.-nél arra törekszünk, hogy tartós bérlet esetén is minél átláthatóbbak és lekövethetőek legyenek az ügyletek, ne szembesüljenek ügyfeleink a futamidő végi elszámolásnál váratlan költségekkel és a lehető legjobban tervezhető legyen anyagilag is a flottakezelés teljes folyamata. Mindezt segítjük könnyen áttekinthető riportjaink segítségével is, amelyek részletes adatokat tartalmaznak az autók üzemeltetéséről, a szervizekről és az ezzel kapcsolatos kiadásokról is.
Fotó: Unsplash.com
Comments are closed.