A következő 10 évben hatalmas boom várható az elektromos autók piacán, a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzése alapján 2030-ra 145 millió elektromos gépjármű fogja róni az utakat. A megnövekedett kereslet azonban megnövekedett felelősséggel is jár a gyártók részéről. A zöld célkitűzések eléréséhez ugyanis már nem elegendő önmagában a környezetkímélő működés (zéró emisszió), gondolni kell az autók, elsősorban a lítiumion (Li-Ion) akkumulátorok teljes életciklusára, azok újrahasznosítására.
A Li-Ion akkumulátorok esetében számos kérdés merül fel. Hogyan lehet a felhasznált alapanyagokat (kobalt, lítium, nikkel) etikusan és a környezeti terhelés csökkentése mellett kibányászni? Lesz-e egyáltalán elegendő alapanyag? Hogyan lehet az akkuk élettartamát növelni? Mit kell tenni ahhoz, hogy az akkumulátorok az életciklus lejárta után újrahasznosíthatóak legyenek? Ezekre a gyártóknak gyors és fenntartható választ kell adnia, hiszen ma világszinten a Li-Ion akkumulátorok mindössze 5%-át tudják újrahasznosítani.
Számos gyártó elkezdett már mozgolódni ezen a területen, köztük a Volvo is. A svéd konszern a szintén svéd Northvolt-tal állt össze, hogy a következő generációs, már tisztán elektromos Volvo és Polestar modellekhez fenntarthatóbb akkumulátorokat tervezzenek és gyártsanak.
Az együttműködés első lépéseként egy K+F központot hoznak létre, amely 2026-tól nyílik meg és 3000 embert foglalkoztat majd. A gigagyár 100%-ban megújuló energiát fog használni, éves kapacitása elérheti az 50 gigawattórát (GWh). A cél az újgenerációs akkumulátorcellák és járműintegrációs technológiák kifejlesztése, a tervek szerint az XC60 lesz az első modell, ami már az új akkucellákat tartalmazza.
A közös projekt elengedhetetlen ahhoz, hogy a Volvo megvalósítsa nagyszabású elektromos terveit, miszerint 2025-re minden második eladott Volvo legyen elektromos, 2030-ra pedig már az összes, valamint ugyanerre az évre szülessen meg a teljesen klímasemleges Polestar modell is. A Volvo egyértelmű szándéka, hogy a prémium kategóriájú elektromos autók piacának élére törjön, ezzel párhuzamosan pedig a széndioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó terveit is szeretné megvalósítani.
Ha szeretné tudni, hogy kinek ajánljuk elsősorban az elektromos gépjárműveket, itt minden hasznos információt megtalál.
Forrás: Globalfleet
Comments are closed.