A 2024-es év kiemelkedő eredményeket és jelentős átalakulásokat hozott a magyar autópiacon. Az újautó-eladások 13%-os növekedést mutattak, míg a használt autók piaca új csúcsot döntött, több mint 909 ezer eladott járművel. Az új autók piacán továbbra is a Suzuki, a Toyota és a Škoda volt a meghatározó, a Suzuki pedig több mint 29%-os emelkedést ért el az előző évhez képest. A használtautó-piac növekedése szintén figyelemre méltó, elsősorban a benzines és dízel járművek iránti stabil kereslet miatt, miközben a hibrid és elektromos autók iránti érdeklődés is fokozatosan növekszik.
Az elkövetkező években a piacot jelentős változások formálhatják, például az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások, az elektromos és hibrid járművek térnyerése, valamint a fogyasztói szokások átalakulása (a változásokról itt írtunk korábban). Az infláció mérséklődése és az esetleges kamatcsökkentések pozitív hatással lehetnek mind az új, mind a használt autók piacára.
Az újautó-értékesítések alakulása 2024-ben
Az év során 121.611 új személygépjármű került forgalomba Magyarországon, ami 13%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A Suzuki volt a legnépszerűbb márka, 15.732 eladott járművel, ami 12,9%-os piaci részesedést jelentett. A második helyet a Toyota szerezte meg 14.623 darabbal (12,0%), míg a Škoda 11.310 eladott autóval (9,3%) zárta az évet.
Több gyártó is jelentős növekedést könyvelhetett el, például a Suzuki, amely 2023-hoz képest 29,3%-kal több autót adott el. A piac bővülését a kedvező gazdasági környezet, az autógyártók változatos modellkínálata és a vásárlói igényekhez való alkalmazkodás segítette elő. A vevők körében továbbra is a megbízható, jól ismert márkák a legkeresettebbek, amelyek értékállóságuk és minőségük miatt népszerűek.
A 2025-ös évre további növekedés várható, de a piacot befolyásolhatják a környezetvédelmi szabályozások szigorodása és a fejlesztési költségek emelkedése, amelyek az új autók árának növekedéséhez vezethetnek.
A 2024-e újautó-értékesítések Magyarországon márka szerint (az összes forgalomba helyezett autó 92%-át adó TOP 15 márka):
Márka | 2024.01 – 12 | Piaci rész. % | Változás 2023-ról |
---|---|---|---|
SUZUKI | 15 732 | 12.94% | 29.28% |
TOYOTA | 14 623 | 12.02% | 2.81% |
SKODA | 11 310 | 9.30% | 3.61% |
VOLKSWAGEN | 8 580 | 7.06% | -2.69% |
FORD | 6 794 | 5.59% | 14.20% |
KIA | 6 673 | 5.49% | 1.24% |
BMW | 5 785 | 4.76% | 10.34% |
NISSAN | 5 705 | 4.69% | 126.39% |
MERCEDES | 5 209 | 4.28% | 12.63% |
HYUNDAI | 4 905 | 4.03% | 47.83% |
DACIA | 4 030 | 3.31% | -3.80% |
OPEL | 3 431 | 2.82% | -9.71% |
RENAULT | 3 413 | 2.81% | 72.20% |
VOLVO | 3 316 | 2.73% | 24.76% |
AUDI | 3 194 | 2.63% | -11.79% |
TESLA | 2 007 | 1.65% | 52.51% |
PEUGEOT | 1 902 | 1.56% | 2.20% |
SSANGYONG | 1 805 | 1.48% | -7.86% |
MG | 1 659 | 1.36% | 8.57% |
LEXUS | 1 493 | 1.23% | 35.11% |
A 2024-es újautó-értékesítések Magyarországon autótípus szerint (TOP 10):
Modell | Forgalomba helyezés 2024-ben (db) | Változás 2023-hoz képest (%) |
---|---|---|
Suzuki Vitara | 6 883 | 38,21 |
Suzuki S-Cross | 6 637 | 11,29 |
Skoda Octavia | 6 097 | 8,72 |
Nissan Qashqai | 3 423 | 148,95 |
Kia Ceed | 3 130 | -3,25 |
Toyota Corolla | 3 126 | -3,46 |
Dacia Duster | 2 920 | 17,27 |
Toyota C-HR | 2 388 | 19,1 |
Toyota Yaris Cross | 2 182 | 2,01 |
Ford Kuga | 2 101 | 111,58 |
Dilemmák és javaslatok a flottaüzemeltetés terén
A flottaüzemeltetés tekintetében az alábbi szempontok lesznek kritikusak a következő években az újautó-piaci várakozások figyelembevételével.
Hajtáslánc-választás
- Környezetvédelmi szabályozások: Az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások (pl. Euro 7 normák) miatt érdemes előre tervezni és fokozatosan növelni az elektromos vagy hibrid hajtásláncú autók arányát a flottában. Bár ezek kezdeti költsége magasabb lehet, hosszabb távon alacsonyabb üzemeltetési és fenntartási költségekkel járhatnak, valamint elkerülhetik a belső égésű motorok jövőbeni korlátozásait.
- Dízel és benzines autók: A belső égésű motorral szerelt járművek továbbra is használhatók lesznek, de várhatóan szűkülő kínálat és magasabb árak jellemzik majd ezt a szegmenst, különösen a dízelmotorok esetében.
Márka és típus kiválasztása
- Megbízhatóság és karbantartás: Az olyan márkák és típusok választása (pl. Toyota, Hyundai), amelyek ismerten megbízhatók, alacsony szervizköltséggel rendelkeznek, és hosszú garanciát kínálnak, csökkenthetik az üzemeltetési költségeket.
- Maradványérték: Érdemes olyan márkákat választani, amelyek jól tartják az értéküket a másodlagos piacon, mivel ez a flotta későbbi eladásakor jelentős előnyt jelenthet, pl. Volkswagen Passat vagy a Škoda Octavia.
Járműérték és finanszírozás
- Árnövekedés: Az új autók árának növekedése miatt (a szigorúbb szabályozások és gyártási költségek miatt) érdemes előre kalkulálni az új járművek beszerzésének költségeit, illetve olyan alternatív finanszírozási modellekben gondolkodni, például a tartós bérlet.
Üzemeltetési költségek
- Az üzemanyagárak, a szervizköltségek és az alkatrészellátás árai mind jelentős hatással lesznek a flotta költségeire. Érdemes olyan típusokat választani, amelyek alacsony fogyasztásúak és alkatrészellátásuk hosszú távon biztosított.
Technológiai innovációk és zöld flotta
- A következő években várható technológiai fejlődés, például az akkumulátortechnológia terén, csökkentheti az elektromos autók költségeit. Ezt érdemes figyelemmel kísérni, mivel az ilyen fejlesztések a flotta fenntarthatóságát és költséghatékonyságát is javíthatják.
Használtautópiaci áttekintés
A használtautó-piac 2024-ben rekordot döntött, közel 909 ezer járművel, ami 10,2%-os növekedést jelent a 2022-es adatokhoz képest. A lakosság egy része az előző időszakban elhalasztott vásárlásokat pótolta be, és sokan az új autók helyett inkább használt járműveket választottak. Az Opel, a Volkswagen és a Suzuki továbbra is a legkeresettebb márkák közé tartozik. A forgalomban lévő autók átlagéletkora 16 év, és az eladások több mint harmada legalább 20 éves járművekre vonatkozott.
A magyar használtautó-piacon 2024-ben az alábbi autók cseréltek leggyakrabban gazdát (márka és hajtáslánc szerint):
Márka | Eladott darabszám (ezer db) |
---|---|
Opel | 100 |
Volkswagen | 95 |
Suzuki | 85 |
BMW | 75 |
Mercedes | 70 |
Audi | 65 |
Ford | 60 |
Renault | 55 |
Toyota | 50 |
Peugeot | 45 |
Hajtáslánc | Eladott darabszám (ezer db) |
Benzines | 450 |
Dízel | 350 |
Hibrid | 80 |
Elektromos | 29 |
A magyar használtautó-piacon 2024 első három negyedévében az alábbi autók cseréltek leggyakrabban gazdát (típusok szerint):
Márka | Eladott darabszám |
---|---|
Opel Astra | 36 665 |
Suzuki Swift | 27 690 |
Ford Focus | 19 834 |
Volkswagen Passat | 18 474 |
Volkswagen Golf | 18 380 |
Skoda Octavia | 17 427 |
BMW 3-as sorozat | 14 854 |
Opel Corsa | 14 039 |
Volkswagen Polo | 10 206 |
Skoda Fabia | 9 923 |
A használtautópiac jövőbeli kilátásai
A jövőbeli kilátásokat illetően a piac stabilnak ígérkezik, de a gazdasági környezet bizonytalanságai, például a magas infláció és a fogyasztói bizalom csökkenése, kihívást jelenthetnek. A vásárlók nagy része továbbra is az olcsóbb, 3 millió forint alatti kategóriát részesíti előnyben, különösen a benzines és dízel járművek esetében. Ugyanakkor a hibrid és elektromos autók iránti kereslet is fokozatosan növekszik, bár ezek a kategóriák még mindig a piac kisebb szegmensét képviselik.
A fenntarthatósági és környezetvédelmi szempontok hosszabb távon növelhetik a zöld hajtásláncú autók iránti keresletet, a plug-in hibrid (PHEV) autókra vonatkozó adókedvezmények megszűnése viszont várhatóan visszavetheti ezeknek a járműveknek az értékesítését, mivel a kedvezmények jelentős mértékben csökkentették a vásárlók terheit. Az árérzékeny magyar piacon az adókedvezmények hiánya miatt a PHEV-ek vonzereje csökkenhet, különösen, mivel ezek az autók általában drágábbak, mint a hagyományos benzines vagy dízel modellek. Az árkülönbség miatt sok vevő inkább az olcsóbb, hagyományos hajtásláncú járműveket választhatja. A használt elektromos autók még mindig drágák sok vásárló számára, így terjedésük lassú lehet, elterjedésükre nagy hatással lesz az állami támogatások és kedvezmények szerepe. A használtautó-piacra vonatkozó legfontosabb attribútumok:
- Vásárlási preferenciák: A magyar autóvásárlók kétharmada használt autót választana, előnyben részesítve a 6 évesnél idősebb járműveket.
- Költségkeret: A legtöbb vásárló 3 millió forint alatti autókat keres.
- Üzemanyag-típus preferencia: A benzines autók a legnépszerűbbek, de a dízelek is keresettek.
- Áremelkedés: A használt autók átlagára tovább emelkedhet, viszont jóval alacsonyabb mértékben, mint az elmúlt 2-3 évben.
- Jövőbeli kilátások: A piaci szereplők az infláció lassulásától, a reálkeresetek növekedésétől és a kamatok csökkenésétől várják a használtautó-piac további élénkülését.
- Keresett modellek: Az alsó-középkategóriás személyautók és kisautók a legnépszerűbbek, különösen az Opel Astra, a Ford Focus, a Volkswagen Golf és a Skoda Octavia modellek.
A magyar használtautó-piac kilátásai továbbra is kedvezőek, különösen a közép- és alacsony árkategóriákban. A piac növekedése azonban nagyban függ a gazdasági környezet alakulásától, valamint a fenntarthatóságot célzó stratégiák hatékonyságától.
A magyar autópiac 2024-ben jelentős bővülést mutatott, mind az új, mind a használt járművek piacán. Az eladási adatok növekedése azt mutatja, hogy a fogyasztók továbbra is nagy érdeklődést tanúsítanak az elérhető árú, megbízható járművek iránt. A környezettudatos megoldások térnyerése és a technológiai újítások hosszú távon meghatározó tényezők lesznek, miközben a gazdasági környezet alakulása alapvetően befolyásolja a keresletet.
A cikk szerzője Romvári Frigyes, a Flexfleet Zrt. kereskedelmi vezetője.
Comments are closed.