„Nagyon fontos, hogy ha megsérül az autó szélvédője, mihamarabb vigyük szervizbe a gépjárművet még akkor is, ha nem reped tovább. Ha a sérülést időben megjavítják, elkerülhető a drága szélvédőcsere.” A szélvédőcserével- és javítással foglalkozó IXON & Soul Kft. több éve a Flexfleet Zrt. partnere, a cég ügyvezetőjével, Guba Istvánnal jártuk körbe a témát.
Mi a teendő kőfelverődés esetén?
Felvezető gyanánt annyit, hogy szerencsére a gépjármű első szélvédőjét ma már biztonsági szélvédőnek hívják, méghozzá azért, mert két összeragasztott üvegréteget egy nagyon erős fólia tart össze. Ezért amikor egy kavics eléri az üveget, az nem törik apró szilánkokra, hanem egyszerűen elreped a külső üvegréteg. Nagy kő esetén persze az is előfordulhat, hogy a sérülés a külső és a belső üvegre egyaránt kiterjed. Ha egy kőfelverődés következtében megreped a külső üvegréteg, akkor a lehető leghamarabb szervizbe kell vinni az autót. Ha így teszünk, akkor az esetek nagy részében egy lényegesen olcsóbb beavatkozásra lesz szükség, mint egy csere esetében, nem beszélve arról, hogy sokkal egyszerűbb és gyorsabb a procedúra. A gyors javítás mellett szól az is, hogy kevesebb por kerül a kőfelverődés helyére, és így szebben meg lehet javítani az autót.
Ne felejtsük el: A kisebb sérülésből előbb-utóbb repedés lesz, ha máskor nem, akkor a nyári hőségben. A szélvédőt keretező fekete kerámiaréteg hőmérséklete – amelynek funkciója, hogy eltakarja az alatta lévő ragasztót -, akár nyolcvan fok fölé is tud emelkedni. Elképzelhető tehát, hogy egy áprilisi sérülés következtében csak nyáron törik el a szélvédő, ilyenkor azonban már csak a szélvédőcsere lehet a megoldás.
Mikor lehet javítani a szélvédőt?
Alapesetben három kritériumnak kell teljesülnie ahhoz, hogy a szélvédő javítható legyen. Ha a sérülés nem nagyobb, mint egy 100 forintos érme, ha nincs az autóvezető látóterében és ha az üveg szélétől több mint 10 centiméterre helyezkedik el, akkor lehet javítani. Utóbbi esetében van arra példa, hogy a veszélyeztetett területen belül is javítható a szélvédő, így azt javaslom mindenkinek, hogy ebben az esetben is keressen fel egy szervizt.
Mi befolyásolja azt, hogy kagylós vagy csillagos kavicsnyom lesz az autón?
A külső üveg vastagsága a meghatározó, az, hogy mennyire rugalmas az üveg akkor, amikor a kavics felverődik. Ha egy nagyon vékony üveget ér sérülés és ott, ahol alá van támasztva például szélvédő ragasztóval, akkor lehet a végeredmény egy kagylós sérülés. Ha viszont az üveg közepére érkezik az ütés, akkor csillagos formával számolhatunk. Egy íves üveg esetében ott, ahol merevebb a felület, kagylós, ahol kevésbé merev, csillagos sérülés a valószínű. Az esetek nagy részében egyébként a feltárás után látjuk csak, hogy a kagylós sérülések mellett van csillagos töret is.
Ha cserélni kell a szélvédőt, gyári vagy utángyártott alkatrész a megoldás?
Pontosítanék kicsit: olyan, hogy gyári szélvédő nem létezik, olyan azonban igen, hogy gyári logóval ellátott termék. Az autógyártók ugyanis az alkatrészek legyártására leszerződnek különböző szélvédőgyártó cégekkel, amelyek belesütik a szélvédőbe az adott márka logóját. Ezek a termékek természetesen a legdrágábbak. Mi elsősorban a gyári beszállítói szélvédőkben hiszünk, amelyek esetében arról van szó, hogy ugyanazokban a gyárakban, ugyanazon a gyártósoron készülnek, mint a gyári logós termékek, hozzák ugyanazt a minőséget, amit az autógyárak előírnak, csak éppen nem látják el őket a cég logójával. Ez a megoldás olcsóbb, a termékek pedig minden paraméterükben olyanok, mint a márkázott szélvédők. A fenti lehetőségeken túl vannak klasszikusan utángyártott szélvédők, ezek között vannak jó és rossz minőségűek is, ezért mi a gyári beszállítói terméket preferáljuk. Gyári üvegeket abban az esetben használunk, ha nem elérhetőek a gyári beszállítói termékek, vagy ha az ügyfél kifejezetten kéri. Jellemzően a gyártási ciklus első hónapjaiban fordul elő az, hogy kizárólag gyári logóval ellátott szélvédő érhető el, ami a gyárak és a beszállítók közötti megállapodások eredménye.
Tegyük fel, hogy cserélni kell a szélvédőt. Hol történik a munkavégzés?
Az ügyfeleinknek nyilván az a legkényelmesebb, ha a helyszínen el tudjuk végezni a munkálatokat, így mi elsősorban ott dolgozunk. Kizáró környezeti ok a nulla fok alatti hőmérséklet, az eső és a túlzott meleg. A helyszíni javítás abban az esetben sem mindig lehetséges, ha az autó rendelkezik sávtartó kamerarendszerrel. Egy olyan új autónál ugyanis, amelyben van vezetéstámogató rendszer, a szervizelés feltétele, hogy a gépjárműben található kamerát gyári állapotra állítsuk vissza. Ehhez szükséges egy kalibrációs folyamat, amelyet egyes esetekben csak a műhelyben lehet elvégezni.
Mi a kalibrálás menete?
Beszélhetünk statikus és dinamikus kalibrálásról. A dinamikus során, ha elvégeztük a szélvédőcserét és letelt a kötelező műhelyelhagyási idő, akkor egy OBD fejet csatlakoztatunk az autóra, amely egy laptopon keresztül kommunikál. A megfelelő menüpontban elkezdjük a kamera kalibrációját, és ilyenkor el kell indulni az autóval. Az autó kamerarendszere az út szélén lévő jelzéseket és a felezővonalat figyelve végigmegy a folyamaton, majd amikor ez megtörtént, kapunk egy jelzést arról, hogy újra aktív és működőképes a gépjármű sávtartó kamerája. A statikus kamerakalibráció esetén az autót szélvédőcseréje után szintén összekötjük az autót a laptoppal, elhelyezünk egy, az adott márkához kapcsolódó táblát az autó elején, hogy aztán a kamera lekövethesse a táblán lévő jelzéseket.
Mennyire nehezíti meg a helyszíni szélvédőcserét, ha az autó első szélvédője fűthető?
A fűthető szélvédők kétféle technológiával készülnek. A régi „generációs” típusok közül találkozhatunk olyannal, amikor vékony függőleges sávozású fűtőszálakat lehet látni a szélvédőn. Ilyenkor a két üvegréteg közötti fóliában helyezik el a fűtőszálat, a rendszer csatlakozói pedig ki vannak vezetve. A szerelést megbonyolíthatják ezek a csatlakozók, vannak ugyanis olyan modellek, ahol a munkavégzés során a kárpitot is meg kell bontani. A modern szélvédőfűtési rendszerek esetében fémszemcséket szórnak bele a szélvédő fóliába, viszont itt ugyanúgy vannak kivezetett csatlakozók, amelyekre figyelni kell.
Milyen előnyei és hátrányai vannak a nano bevonatrétegnek?
A nano bevonatréteget azért alkalmazzák a szélvédőn, amiért a karosszérián is: ne legyen annyira sérülékeny az elem. Ha kapunk egy kavicsot, vagyis a felület feszültsége megváltozik, akkor a nano réteg beszivárog a sérülés medrébe. Ebben az esetben az üveg nem lesz többé javítható. A nano réteget ugyanis nem lehet eltávolítani, a javításhoz beinjektált gyanta pedig nem tapad hozzá az üveghez, csak az élő nano réteghez. Az üveg így nem lesz sem szép, sem erős. Érdemes tehát mérlegelni, ugyanis nano bevonat esetén egy esetleges kavicsfelverődést csak szélvédőcserével lehet orvosolni.
Fotó: Unsplash
Comments are closed.