Tévhit, hogy elég az autóklímát kétévente kitisztítani, és vannak olyan autóhasználók is, akik csak akkor mennek szervizbe, ha már érzékelhető a baj. Miért fontos, hogy a klímaberendezés karbantartása minden évben megtörténjen és miért nem érdemes otthon próbálkozni a tisztítással?
Itt a jó idő, egyre többen kapcsolják be az autóklímát a gépjárműben, és olykor kénytelenek szembesülni a klímából áradó dohos, állott szaggal. Az sem túl kellemes, ha azt tapasztalják, hogy légúti tüneteik lesznek a klímától. A fentiek ellenére sokan mégsem ügyelnek a klímaberendezés folyamatos tisztántartására, amellyel hosszú távon valójában az egészségüket kockáztatják. Ha ugyanis nem figyelünk rá eléggé, a klímarendszer baktériumok, gombák és bogarak otthona lehet, amelyek előbb-utóbb nemcsak a klímahűtőben vagy a pollenszűrőben ütik fel a fejüket, hanem a nyálkahártyánkon is.
Akadnak olyan kísérletező kedvűek is, akik az autó belső terének kiporszívózását összekötik a klíma kitisztításával is. Sok történetet kering arról az interneten, vagy hallható szakemberek elbeszéléseiből, hogyan sérült meg egy otthoni tisztítás során például az autó elektronikája.
A fentiek tükrében évente egy-két alkalommal érdemes felkeresni egy szervizt, ahol szakszerűen elvégzik a klíma tisztítását, vagy ózonos fertőtlenítését.
De hogy zajlik a karbantartás folyamata? Mit ellenőriznek, cserélnek és mire érdemes gyanakodni akkor, ha a klíma nem hűt a kocsiban?
A szervizben a pollenszűrő ellenőrzésével kezdik a klímarendszer felülvizsgálatát. Egy elhasználódott pollenszűrő nemcsak az áporodott levegő okozója lehet, de megfogja a légáramot is, így olyan érzésünk lehet, mintha nem működne rendesen az autóklíma. A pollenszűrők első generációját a sima papírszűrő jelentette, amelynél azonban sokkal hatékonyabb a több rétegből álló aktív szénszűrő: nemcsak a szervezetre ártalmas gázokat köti meg, de a kívülről beszűrődő kellemetlen szagokat is semlegesíti. Ennél is többet tud az antibakteriális pollenszűrő, amely megakadályozza a gomba és a penész kialakulását.
A pollenszűrő ellenőrzése után a vízelvezető kitisztítása is kötelező eleme az autóklíma karbantartásának. Ha az elvezetőben felgyülemlik a sár vagy eltömítik a falevelek, akkor számolhatunk azzal, hogy beázik a rendszer, rosszabb esetben pedig az autó belseje is. Ha nemcsak éves ellenőrzésről van szó, hanem azzal a problémával fordulunk szakemberhez, hogy nem hűt rendesen a klíma, akkor érdemes megvizsgálni a klímahűtő állapotát is: a klímahűtőbe jutott szennyeződések is akadályozhatják a rendszert abban, hogy rendesen működjön.
Az jól látható, hogy a jól működő klímarendszer és az emberi egészség legnagyobb ellenségei a gombák, baktériumok és a bogarak, de más oka is lehet annak, ha nem hűt megfelelően a klímaberendezés. A hűtőközeg nem megfelelő mennyisége is állhat a rossz működés mögött. A karbantartás során a szervizben nyomáspróbát hajtanak végre a klímaberendezésen, és amennyiben nem megfelelő a nyomás, a hűtőközeget pótolni kell. Ez azonban nem úgy történik, hogy a szakemberek egyszerűen rátöltenek a meglévő mennyiségre, hanem először le kell fejteni a meglévő hűtőközeget és újratölteni a megfelelő mennyiséggel. A fentiekből egyértelmű, hogy nem érdemes otthon kísérletezni a klíma tisztításával, hiszen egy bonyolult folyamatról van szó, a probléma mögött pedig szerteágazó okok állhatnak.
Ózonos fertőtlenítés
Az ózonos fertőtlenítés slágertéma manapság és nem véletlenül. Ha igazán tisztának szeretnénk tudni az autónk klímaberendezését, akkor érdemes ezt a módszert választani. A szervizben a folyamat során az egész rendszert átfertőtlenítik egy csírátlanító hatású anyaggal, amely hosszú ideig tartó higiéniai állapotot eredményez a klímarendszerben. Az ózon nagy előnye, hogy a legkisebb hézagba is elér, így a rendszer minden pontját kiírtja a szennyeződéseket.
Fotó: Unsplash
Comments are closed.