Az elmúlt két évben nagyon sokat lehetett olvasni az autóipar kihívásairól, a szén-dioxid kibocsátási adatokról, illetve arról, hogy mit tehetnek az egyes szereplők azért, hogy a jelenleg zajló negatív környezeti folyamatokat vissza tudjuk fordítani.
Az EU 2019 végén mutatta be az Európai zöld megállapodást, aminek célja, hogy Európát 2050-re az első klímasemleges, kibocsátás-semleges kontinenssé tegye. Ehhez kapcsolódik a két hete előterjesztett zöld javaslatcsomag is (Fit for 55), amelynek fontos részét képezi az autóipar – mint az egyik legnagyobb szennyező – megreformálása.
A zöld átállási terv legfontosabb elemeként 2030-ig legalább 55%-kal kell csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Mivel a személygépkocsik teszik ki az EU teljes szén-dioxid-kibocsátásának több mint tizedét, az éghajlati célok eléréséhez az autóiparnak is oda kell tennie magát, nagyon komoly vállalásokkal. A javaslat szerint 2035-től betiltanák az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését, ettől az időponttól az új autóknak már klímasemlegesnek kell lenniük. Emellett a jogszabály azt is előírná a tagországok számára, hogy 2025-ig a főútvonalakon 60 km-enként állítsanak fel elektromos, 150 km-enként pedig hidrogénes töltőpontokat az elektromos autók számára.
Egy felmérés szerint az európai városlakók (köztük a budapestiek) kétharmada támogatja a fenti kezdeményezést, ezért a Fővárosi Közgyűlés még az idén meghatározza azt a céldátumot, amitől kivezetik a belső égésű motorokat Budapestről.
Az Európai Unió bejelentésére meglepően gyorsan reagált a Mercedes. Az autógyártó cég a múlt héten bejelentette, hogy a következő évtized elejére olyan technológiát fognak bevezetni, amely ha szükséges, kizárólag elektromos hajtású gépjárművek gyártására is képessé teszi őket. Ehhez nyolc új akkumulátorgyárat fognak felépíteni, az akksik pedig a Mercedes gépjárműveinek mintegy 90 százalékában hasznosíthatóak lesznek. Nemcsak a Mercedes, a Volvo is újrahasznosítható akkumulátor gyártásába kezd: a svéd konszern a szintén svéd Northvolt-tal állt össze, hogy a következő generációs, már tisztán elektromos Volvo és Polestar modellekhez fenntarthatóbb akkumulátorokat tervezzenek és gyártsanak.
Fotó: Unsplash
Comments are closed.