Mikor találták fel az autóklímát és mit kell tudnunk a működéséről? Környezetszennyező-e az a gáz, amely a rendszert működteti? Növeli-e az üzemanyag fogyasztást a bekapcsolt klíma? A légkondicionálókról szóló cikksorozatunk első részében ezekre a kérdésekre keressük a választ, de kiderül az is, miért érdemes télen is bekapcsolni a légkondit. A cikk megírásában Boldis Béla, a Garanti Autójavító Kft. szakembere volt segítségünkre.
Mikor találták fel a légkondicionálást és mióta alkalmazzák autókban?
Az Egyesült Államokban már 1902-ben, a második ipari forradalom idején fejlesztettek elektromos légkondicionálást, amelyet először textilüzemekben és a kereskedelmi épületekben kezdtek el használni. Ezek után több mint 30 évet kellett várni az első légkondicionált gépjármű megjelenésére, amelyet 1939-ben a Packard márka mutatott be. Mélyen a zsebébe kellett nyúlni annak, aki klímás kocsival szeretett volna hasítani az utakon: a 700-800 dolláros alapár felett 274 dollárt kellett fizetni ezért az extráért.
A Packard újításával az autóklíma fejlesztés hatalmas löketet kapott az Egyesült Államokban, a technológiát átvette a General Motors, a Chrysler, majd a Cadillac is, az 1970-es évekre pedig négy eladott autóból háromban már volt klímaberendezés. Mindeközben Európában tömegesen gyártották a klíma nélküli autókat, csak az 1990-es évekre vált szokványossá a felső-és középkategóriás autókban egyaránt.
Hogyan és miből tud hideget varázsolni az autóklíma?
A klímaberendezés egy zárt rendszer, melyben a hűtőközeg néhol gáz, néhol folyadék formájában kering. A magas nyomású oldalon a kompresszor továbbítja a hűtőközeget a kondenzátorba, majd a nagynyomású folyadék egy expanziós szelepen át az elpárologtatóba kerül. Itt a nyomás lecsökken, a folyadék pedig gázzá alakul. A fizikai folyamat alatt hőfelvétel történik, amelynek következtében a környezet lehűl, és ahogy a ventilátor átfújja a levegőt az elpárologtatón, lehűl az utastér is.
A klímának normál hatásfokon 9-14 fokos levegőt kell fújnia, ha a kifújt levegő hőmérséklete efelett van, akkor a rendszer nem működik megfelelően. A légkondicionáló berendezést a bekapcsolás után 4-5 percet járatni kell ahhoz, hogy elérje ezt a hatásfokot.
Mit kell tennünk tehát, ha rendeltetésszerűen szeretnénk használni a klímát?
- Ha a nyári melegben a felmelegedett autóban bekapcsoljuk a berendezést, fontos hogy először pár percig kis fordulaton működjön.
- A gépjármű valamennyi ajtajának kinyitásával szellőztessük át kicsit az utasteret, majd az ajtók becsukása után kapcsoljuk magasabb fordulatra az autóklímát. Így tudjuk az autót a leggyorsabban lehűteni.
Milyen gázokkal működik a klíma? Mi az oka a különböző gázok alkalmazásának?
Ma az autókban háromféle klímagázzal találkozhatunk, melyeket egymástól legegyszerűbben a légkörre gyakorolt káros hatásuk szerint lehet megkülönböztetni. Az R12 volt az első gáz, amelyet valaha autókban alkalmaztak, az 1950-es években terjedt el az Egyesült Államokban, manapság már csak régi amerikai modellekben találkozhatunk vele. Az R12 légkört károsító hatása brutális mértékű volt, a gázok üvegházhatásának számszerűsítésére használt mérőszám (GWP – Global Warming Potential) alapján ez a mennyiség 2400. A környezetvédelmi dilemma orvoslása érdekében az 1980-as években áttértek a szintén üvegházhatású R134a gáz alkalmazására, melynek mérőszáma már “csak” 1300 volt, de még mindig magas besorolásúnak számított.
Az Egyesült Államok után 2016-tól az Európai Unióban is betiltották az R134a hűtőközeg új autókban való alkalmazását, helyét pedig a 1234y hűtőközeg vette át. Ez már nem üvegházhatású gáz, a GWP mutatója mindössze 4, így jelentős lépést tettek a környezetvédelem terén az új hűtőközeg kötelezővé tételével. Az 1234y ára meglehetősen magas, az R134a gáz négy-ötszöröse, az autógyártók azonban folyamatosan dolgoznak azon, hogy a gépkocsik klímarendszerébe minél kevesebb gázt kelljen tölteni.
Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a klíma meghibásodása esetén egy régebbi modell újratöltése 15-16.000 Ft körül mozog, míg egy új autóban ez elérheti akár a 50-60.000 Ft-os költséget is.
Tippek az okos klímahasználathoz
A klímát érdemes télen is bekapcsolni, mert nem csak az ablakok párátlanításában tud segítséget nyújtani, hanem a hűtőközegben lévő olaj kenésére is szüksége van a klímarendszer alkatrészeinek. Ha a csatlakozásoknál lévő gumigyűrűk télen kiszáradnak, összeesnek, akkor könnyen lehet, hogy a nyaralásunkra utazva a tömött autópályán fogunk szembesülni azzal, hogy nem működik megfelelő hatékonysággal a rendszer.
Érdemes az utazás utolsó 1-2 percében kikapcsolni a klímát úgy, hogy közben a ventilátor még mozgásban marad. A lecsapódó pára így tud elpárologni és nem hagy kellemetlen, dohos szagot az autóban, amely később baktériumok és gombák tenyészhelye lehet.
Végezetül egy gyakran felmerülő kérdés: megnő-e a gépjármű üzemanyag fogyasztása a légkondicionáló használatakor? A modern autók fogyasztásában a klíma bekapcsolásakor maximum decikben mérhető a különbség és nem csökken az autó teljesítménye sem.
A klímaberendezésekről szóló sorozatunk második részében a berendezés tisztításával és fertőtlenítésével foglalkoztunk, a cikk itt érhető el.
Borítókép: Hűtésszabályozás egy 1961-es Cadillac modellben, forrás: Flickr
Comments are closed.