Az autóipar és ezzel együtt a flottakezelési piac az elmúlt öt évben számos kihívással szembesült, beleértve a pandémiát és a lezárások hatását, ami jelentős visszaesést eredményezett az eladásokban. A globális chiphiány és az ellátási láncok problémái további nehézségeket okoztak, és az autógyárak 4,2 millióval kevesebb járművet gyártottak, ennek a csökkenésnek a fele pedig Európában csapódott le. A fenti folyamatok következtében az autóipari cégek újragondolták gyártási stratégiájukat és az olcsóbb, egyszerűbb modellekre helyezték a hangsúlyt, emellett pedig az elektromos autók gyártása is felgyorsult. Hogy áll most a tisztán elektromos autók piaca és melyek a legfontosabb trendek Európában és Magyarországon?
Európa zsugorodik
A 2017-2023 közötti időszak Európában elhozta a tisztán elektromos autók aranykorát, amelyet az elmúlt évek világpiaci folyamatai mellett az európai szabályozási változások is segítettek: az új szabályok értelmében 2035-től tilos lesz belső égésű motort szerelni az új autókba. Az elektromos járművek térnyerését emellett a fenntarthatósági törekvések, valamint az ehhez kapcsolódó technológiai fejlesztések is elősegítették, amely a vállalatok flottakezelési stratégiájában is lecsapódott.
A 2024-es év elején azonban sokan megkongatták a vészharangot, hiszen Európában lassult a növekedés. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) kimutatása szerint 2024 első három hónapjában mindössze 0,8 százalékkal növekedett az elektromos autó vásárlások száma a tavalyi év azonos időszakához képest.
A csökkenés szoros összefüggésben áll azzal, hogy az európai újautó-piac az infláció és a kamatlábak változása miatt összességében is zsugorodott.
A gazdasági bizonytalanság és a recesszió következtében a magánszemélyek és a vállalatok kétszer meggondolják, mire költik a pénzüket, így sok háztartás és vállalat elhalasztja az autóvásárlást. Mi is azt tapasztaljuk partnereink között, hogy a hosszú távú elköteleződést jelentő tartós bérlet helyett ügyfeleink egy része a rövid távú autóbérlet mellett teszi le a voksát.
Az elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatások és adókedvezmények megszűnése vagy csökkenése is jelentős hatással lehet az eladásokra. Sok piacon az ilyen ösztönzők kulcsfontosságúak az elektromos autók elterjedésében. Németországban jól látható, mi történik akkor, ha az állam hirtelen megvonja a támogatást. Bár a német kormány elkötelezett támogatója az elektromos mobilitás elterjesztésének, 2023 decemberében visszavonta a villanyautók vásárlásához nyújtott támogatást, amely egyelőre megtörte az elektromos autó vásárlási lázat, ugyanis a villanyautó eladások száma 30%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest.
A támogatások elmaradása és a magas piaci ár mellett érdemes megemlíteni azt is, hogy sok vásárló még mindig szkeptikus az elektromos autókkal kapcsolatban, különösen az infrastruktúra hiánya miatt. Jó hír azonban, hogy 2023-ban az Európai Unió Tanácsa elfogadta az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendeletet (AFIR), amelyben célként fogalmazták meg, hogy
2025-től 60 kilométerenként legalább 150 kW teljesítményű töltő pontokat kell kiépíteni az Európai Unió fő közlekedési folyosói mentén (TEN-T hálózat).
Bár ettől a céltól még messze vagyunk, az már általában nem jelent problémát, hogy az autópályák mentén töltőállomásokat találjunk, és ez igaz Magyarországra is. Az infrastruktúra tehát folyamatosan fejlődik, az állomások megtalálásában pedig számos applikáció segíti az autóhasználókat. Közösségi jellege miatt az egyik legkedveltebb az összes közül a PlugShare, hiszen az adatokat az applikációt használók szolgáltatják, így általában ide kerülnek fel először a legfrissebb információk. Ha kíváncsi arra, hogy milyen applikációk érhetők még el, ide kattintva megtalálja.
A magyar piacot az Európai Unió 30 milliárd forintja segíti
A villanyautosok.hu elemzése szerint a tisztán elektromos és a tölthető hibrid járművek részesedése az újautó-eladásokban Magyarországon egyre nagyobb szeletet hasít ki magának még akkor is, ha mindez jelentősen elmarad a nyugat-európai piaci trendektől. 2023-ban 5% volt az elektromos járművek részesedése, a 2017 óta bekövetkezett változás pedig a lenti grafikonon látható.
A hazai keresletet a vállalatok kapcsán erősen megdobta az Energiaügyi Minisztérium elektromos autó beszerzését támogató programja. 2024 februárjától jövő tavaszig pályázhatnak a vállalkozások vissza nem térítendő állami támogatásra egy 30 milliárd forintnyi EU-s keret terhére. A támogatás elektromos személygépkocsikra, teherautókra és kisbuszokra egyaránt igénybe vehető. A minisztérium közlése szerint mostanáig több mint 3200 cég igényelt forrást mintegy 3900 jármű megvásárlásához, több mint ezer pályázat esetében már a támogatói döntések is megszülettek.
A beérkezett kérelmek együttesen mára lefedik a teljes, 30 milliárd forintos keretösszeg felét, nem késő tehát pályázni azoknak a cégeknek, amelyek a flotta zöldítésében gondolkodnak.
Hogyan támogatja partnereit a Flexfleet Zrt.?
Cégünk vállalja bármelyik Magyarországon forgalmazott elektromos autótípus beszerzését és menedzselését. Az elmúlt évben azt tapasztaltuk, hogy ha ügyfeleink tartós bérlet konstrukcióban gondolkodnak és elektromos autót szeretnének, akkor elsősorban a Tesla-ra esik a választásuk, de nagy népszerűségnek örvend a KIA EV6 is. Az alacsonyabb árkategóriában feljövőben van a BYD Atto 3, ez az ár mellett annak is köszönhető, hogy mostanában nagy a hírverés körülötte, hiszen a világ második legnagyobb elektromos autó gyártója Szegeden nyit gyárat.
Több elektromos autót használó partnerünk is jelezte, hogy külföldön gondot jelent az, hogy hol talál töltőállomást. Ennek következtében cégünk úgy döntött, hogy amennyiben partnerünk a tisztán elektromos gépjármű tartós bérlete mellett dönt, akkor évente egyszer maximum 10 napra lehetőséget biztosítunk arra, hogy díjmentesen kategória azonos belső égésű autóra cserélje elektromos autóját.
Ezzel szeretnénk támogatást nyújtani azokra az esetekre, hosszabb üzleti utakra vagy nyaralásra, amikor az elektromos autó nem feltétlenül a legkényelmesebb választás.
Comments are closed.