A telematikai rendszerek elsőként a szállítmányozói szektorban jelentek meg, de most már olyan speciális területeken is alkalmazzák őket, mint például a bója követés vagy a munkagépek használata. Miért érdemes beszereltetni őket a flottaautókba és milyen előnyei származhatnak ebből egy vállalkozásnak? Joó Hajnalkával, az iData kiemelt ügyfélmenedzserével beszélgettünk.
A telematikai rendszerek hallatán sokaknak a helymeghatározás jut az eszébe, de látni fogjuk, hogy napjainkban ennél sokkal szélesebb funkcióval bírnak, sokkal több lehetőség rejlik bennük, mint ahogy elsőre gondolnánk. Az iData Kft. évek óta a Flexfleet Zrt. partnere, mi is tapasztaljuk a növekvő ügyféligényt a nyomkövető rendszerek használatára.
“Ami mozog és irányban van, azt megpróbáljuk mérni” – ad gyors összefoglalót Joó Hajnalka arról, mivel is foglalkozik a cégük. Az iData Kft. Magyarország egyik legnagyobb GPS-es nyomkövetéssel foglalkozó középvállalata, fő termékük az iTrack GPS alapú nyomkövető rendszer. Több mint 15 éve vannak jelen a piacon, ügyfeleik száma közelít az ötezerhez, nyomkövető rendszerüket eddig mintegy harminchétezer gépjárműbe telepítették. A termékeiket saját maguk fejlesztik és gyártják, Joó Hajnalka elmondása szerint folyamatosan egyedi igényeket kell megoldaniuk, hogy a vállalkozások minél egyszerűbben és gyorsabban juthassanak hozzá a gépjárműflotta üzemeltetéséhez, hatékony működéséhez elengedhetetlen adatokhoz.
A telematikai rendszerek elsőként a szállítmányozói szektorban jelentek meg, az iData Kft. is a kamionos iparágból indult, ahol kezdetben a nyomkövetésre és az üzemanyag-figyelésre fókuszáltak. Saját fejlesztésű és gyártású szondájuk, 99 százalékos pontossággal meg tudja határozni a tehergépjárművek üzemanyag fogyasztását.
Az elmúlt évtizedben azonban nagyot változott a technológia, mindez a nyomkövető rendszerekre is kihatással volt.
Flexfleet: Mely szegmensekben alkalmazzák a telematikai rendszereket és milyen információkhoz juthatunk a segítségükkel?
Joó Hajnalka: Ahogy már említettem, a kamionos szektorból indultunk, ahol a nyomkövetés és az üzemanyag fogyasztás mellett a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően olyan tevékenységet is mérni kezdtünk, mint a gépjárművezetők vezetési stílusa. Ez azért volt rendkívül fontos, mert a kinyert adatokkal növelni tudtuk a cégek által használt gépjárművek élettartamát is. A NaviTrack rendszerünk segít az útvonaltervezésben, illetve optimalizálásban, a megtervezett útvonalak leküldésében, kontrolljában és a kommunikációban a járművezető, illetve a diszpécser között, valamint nagy előnye, hogy más vállalatirányítási rendszerekkel is össze lehet kapcsolni. A telematikai rendszereket egyre nagyobb számban veszik igénybe a személyautó flották figyelésére is, de előszeretettel alkalmazzák a vasúti társaságok, ahol például azt is követni tudjuk, hogy ki vezette a mozdonyt és mekkora üzemanyag fogyasztással. Mérni tudjuk egy markológép működését is, hányszor emelték fel és tették le az emelőkart, de bója követésre is alkalmas: ha egy bója elszabadul, akár hárommillió forintos kár is keletkezhet, a rendszerünk viszont azonnal jelez, ha a bója kicsit elmozdult vagy ütközött valamivel, így pedig elkerülhető a bója elvesztése.
FF: Milyen adminisztratív feladatokat tudnak kiváltani a telematikai eszközök?
JH: Azzal kezdeném – és nem győzöm hangsúlyozni, hogy a telematikai rendszerek “képességeit” mindig az adott ügyfél igényei határozzák meg -, nincsenek 100%-ban uniformizált megoldások. Sok ügyfelünk manuálisan, excel táblázatokban gyűjtötte az adatokat addig, amíg nem találkozott a termékünkkel, rengeteg és éppen ezért már követhetetlen adatsorral dolgozott, a rendszerünk azonban ezeket a feladatokat egyszerűbbé és átláthatóbbá tette, jelentősen csökkentette az adminisztrációt. Riportjainkat az ügyfél által kért rendszerességgel küldjük, csak meg kell nyitnia és már dolgozhat is az adatokkal. Azon kívül tehát, hogy a pontos nyomkövetést biztosítani tudjuk, a bonyolultabb összefüggések kimutatására is alkalmas a termékünk. Hoznék egy konkrét példát. Az egyik legnagyobb ügyfelünknek olyan speciális megoldásra volt szüksége, mint a jármű alapú vezetői stílus elemzés és a sofőr alapú KPI riport. Az adatok felhasználásával az üzemanyag fogyasztás csökkenését szerették volna elérni, ugyanis egy olyan cégről beszélünk, amelynél több mint 200 céges autó van forgalomban. Olyan adatokat elemeztünk, mint a túl erős gyorsulás, túl erős lassítás, túl erős kanyarodás és gyorshajtás Budapesten, más városban és autópályán. Az eredmények kiértékelése után egy olyan pontrendszert vezettek be a szervezetben, amelyben a sofőrök vezetési stílusát 1-10 pont között osztályozták és jutalmazták azokat a munkatársakat, akik magas pontszámot értek el. Egy idő után azt vették észre, hogy a sofőrök egymást is motiválják, szeretnének minél több pontszámot elérni.
FF: Milyen módon befolyásolja az autók fogyasztását egy telematikai berendezés?
JH: Ha jól használunk egy autót, akkor tényleges üzemanyag csökkenést tudunk elérni vele, hogy mi kell ahhoz, hogy mindez megtörténjen, ahhoz pedig mi adunk mérési szempontokat. A fent említett partnerünk esetében 10%-os üzemanyag csökkenést értünk el egy év alatt, amely 250 autónál már jelentős teljesítmény. Most azon dolgozunk, hogy ez az arány 15% legyen, ehhez pedig a riportjaink finomítása szükséges.
FF: Hogyan járulhatnak hozzá a nyomkövetők a kárhányad javulásához?
JH: 2020-ban 9 totálkáros baleset történt az említett vállalkozásnál, ezt a számot 2021-re az iTrack rendszerünk segítségével egyre sikerült csökkenteni. Emellett egy év alatt 70%-kal csökkent a gyorshajtások száma.
FF: Milyen megoldást nyújtanak a céges-és magánhasználat elszámolására?
JH: Egy cég munkatársai sokszor olyan autóval közlekednek, amelyek magán célokra is használhatóak, így nagyon fontos a céges és magán útvonalak elkülönítése. Ezt ráadásul úgy kell megtenni, hogy a gépjármű használók magánútjait a munkáltató ne tudja lekövetni, tehát a munkavállaló személyiségi jogai ne sérüljenek. Induljunk onnan, hogy cégeknek rendelkezni kell adatkezelési tájékoztatóval, ezt törvény írja elő. A munkavállalót tájékoztatni kell arról, hogy telematikai rendszerrel ellátott autót fog vezetni, alá is kell írnia egy nyilatkozatot. Több lehetőség is van arra, hogyan különböztessük meg egymástól a céges és magánhasználatot. A legegyszerűbb megoldás a céges-magánút kapcsoló beszerelése, melyet ha a sofőr magánhasználat során lekapcsol, akkor csak a céges utak kerülnek bele a menetlevélbe. Van olyan partnerünk is, ahol a munkaidő reggel 8-tól délután 4-ig tart, ezt az időszakot követjük a nyomkövető rendszerünkkel. Ünnepnapokon és hétvégéken az iTrack nem mér, viszont a munkavállalónak lehetősége van arra, hogy manuálisan korrigálja az adatokat, ha például közbejött egy hétvégi munka. Ezt a korrekciót a saját profiljával végezheti el, a kollégái nem férnek hozzá, ezzel is támogatjuk a személyiségi jogok védelmét. Az iData Kft.-nek is van GDPR szabályzata, el is küldjük az ügyfeleknek, hogy lássák, hogyan tároljuk és használjuk az adatokat.
FF: Van-e a telematikai rendszereknek olyan speciális funkciója, amelyről eddig nem esett szó?
JH: Kevesen tudják, de a GPS-es telematikai nyomkövetővel is be lehet fizetni a parkolódíjat. Megérkezik az autó a helyszínre, a GPS a geokódok alapján felismeri, hogy melyik területen szeretnének parkolni vele és milyen zónakóddal van ellátva. Ha leállítjuk az autót, akkor máris indul a parkolás, ha végeztünk a teendőnkkel és beindítjuk a gépjárművet, akkor a rendszer leállítja a parkolást. Egy automatikus funkcióról beszélünk tehát, az ügyfelek nagyon szeretik, mert kényelmes és nincs benne feledékenységi faktor.
Összességében elmondhatjuk tehát, hogy a telematikai rendszerek megkönnyítik a szállítmányozással és a személyközlekedéssel foglalkozó vállalkozások életét, segítségükkel sokkal egyszerűbb a közlekedés tervezése és nagyban hozzájárul a cégek és a munkavállalóik tevékenységének optimalizálásához is. A professzionális és pontos adatátvitel, az adatok tárolása és elemzése segít a döntéshozatalban, javítja a működés hatékonyságát, emellett pedig a vállalkozás értékét is növeli.
Comments are closed.