2021 legtöbbet használt szava autóipari berkekben minden bizonnyal a chiphiány, amely minden szereplő számára – legyen autógyártó, flottakezelő vagy vásárló – komoly fejtörést okozott. De mit is ajánlunk erre a helyzetre a Flexfleet-nél? Azonnali megoldást, méghozzá a raktárkészleten lévő autóinkkal!
A lassan másfél éve húzódó globális chiphiány megrengette az autóipart és ez érzékenyen érinti a flottakezelőket, illetve a szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfeleket is.
De hogy is jutottunk el idáig, mik a keresleti és kínálati oldalt alakító tényezők?
Keresleti oldalon a chiphiány egyik legfőbb okozója maga a koronavírus járvány és az ahhoz kapcsolódó lezárások. Amint csökkent az új autók iránti kereslet, illetve az egyes autógyárak a gazdasági sokk miatt bezártak vagy minimalizálták termelésüket, a chipek rendelésállománya is csökkent, mindenki óvatosabban rendelt és óvatosabban kezelte a készleteket. Amint azonban a készletek kiapadóban voltak, egyes szereplők hirtelen nagyobb mennyiségű chipet vásároltak fel, ezzel újabb problémát okozva az ellátási láncban. Nem beszélve arról, hogy az autóipar mellett a szórakoztató és háztartási elektronikai ipar is óriási konkurenciát jelent a chipek, félvezetők felhasználása terén. A háztartási elektronikai cikkek kereslete a COVID alatt nemhogy nem csökkent, de jelentősen nőtt is. Egy másik fontos tényező a járműipart is nagyban alakító digitalizáció és elektrifikáció. Egyre nő az elektromos autók iránti kereslet, ezekhez az elektromos autókhoz azonban nagyobb mennyiségű félvezető is kell.
Kínálati oldalon, azaz az ellátási lánc szereplőinél is számos probléma merült fel. Őket is sújtotta a COVID-helyzet, akadozott a gyárak működése, hullámzó volt a termelékenység, óriási fennakadást okozott a Szuezi-csatornát eltorlaszoló konténerhajó vagy éppen a zord texasi tél. Emellett a fejlesztési költségekről is érdemes szót ejteni. Ahogy változnak a fogyasztói igények, úgy változik az autóipar is, egyre okosabb, egyre fejlettebb elektronikákat kell alkalmazni (pl. az önvezetés vagy egyéb vezetést segítő szolgáltatások terén), ezekhez pedig egyre bonyolultabb egylapkás rendszerek (SoC) kellenek. Ezek fejlesztési költsége nőni fog a jövőben, az árnövekedést pedig a lánc végén álló vásárlónak kell majd állni.
Úton a helyzet feloldása felé
Ebből a sok tényezős és sok szereplős helyzetből jól látható, hogy a lokalizáció sok mindenre megoldást nyújthat. Ezt ismerte fel az Európai Bizottság is, új tervet és szabályozást készítenek a chipekre vonatkozóan. Azt a célt tűzték ki, hogy az EU a tervezésben és a gyártásban is felzárkózzon az élvonalhoz és az európai kapacitások növelésével és partnerségek kialakításával gyorsabban tudják kiszolgálni az érintett iparágakat.
Ha a flottaszolgáltatást nyújtó cégek helyzetét nézzük, akkor azért is fontos a fenti intézkedés, mert míg korábban egy új autóra jellemzően mindössze 3-5 hónapot kellett várni, a várakozási idő most akár 8-10 hónap is lehet. A szakemberek és elemzők szerint pedig még nincs vége a nehézségeknek, a globális chiphiány eltarthat a jövő év közepéig vagy végéig, és 2023-ban várható csak, hogy a gyártási kapacitás eléri újra a megfelelő szintet.
Raktári autók a Flexfleet Zrt.-nél
Önnek azonban nem kell 2023-ig várnia, ha most új autókkal bővítené a flottáját – a Flexfleet Zrt. ebben is tud segíteni Önnek! Számos raktári autónk közül tud válogatni, ezek készletről azonnal elvihetők, Önnek csak a megfelelő típust és a finanszírozási modellt kell kiválasztania, mi pedig minden lépésnél ott leszünk Ön mellett. Aktuális ajánlatainkat ide kattintva tekintheti meg.
Fotó: Unsplash
Comments are closed.