Washington állam idén áprilisban adta be a „Clean Cars 2030” nevű törvényjavaslatot, ha a kormányzó aláírja, 2030-tól betiltják a benzines autók forgalomba hozatalát – írta meg a caranddriver.com.
A tilalom a 2030 után gyártott személy- és kisteherautókra egyaránt vonatkozna. A törvényjavaslat benyújtója, Marko Liias szenátor szerint a “Clean Cars 2030” óriási előrelépést jelentene a szén-dioxid kibocsátás elleni küzdelemben, emellett követendő példaként is szolgálhatna más államok számára. Liias azt is hozzátette, hogy a dátum pontos meghatározása a tervezhetőséget is segítené, így a lakosságnak, az autógyáraknak és a vállalkozásoknak is lenne elég ideje felkészülni az átállásra.
Liias elképzeléseit többek között a benzinmentes Amerikáért kampányoló Coltura nevű szervezet is támogatja, amely szerint ha ezt a törvényjavaslatot elfogadják, akkor az a valaha megtett legnagyobb lépés lesz az elektromos autózás felé vezető úton Amerikában.
Nem Washington egyébként az első, ahol hasonló szabályozásra készülnek. Tavaly nyáron Gavin Newsom, Kalifornia kormányzója jelentette be, hogy rendeletben tiltanák be 2035-től a benzines és a dízelautók forgalmazását, de egyúttal a hibrid gépjárműveket is kivezetnék a forgalomból. A rendelet érintené a nehézgépjárműveket is, amelyek esetében 2045-re várnák el a teljes kibocsátásmentességet.
Az elektromos autózásra való átállás esetében azonban egyelőre nem adottak az infrastrukturális feltételek. Nemrégiben az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), a Transport & Environment (T&E) zöld civil szervezet és az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC) közös levélben fordult az Európai Unió érintett biztosaihoz, hogy kötelező célkitűzésként követeljék az elektromos töltőállomások és a hidrogén üzemanyagtöltő állomások számát minden tagállamban. Európában a töltőállomások száma ugyanis nagy szórást mutat: a kontinens 200 000 töltőjének 75% -a mindössze négy országban, Franciaországban, Németországban, Hollandiában és az Egyesült Királyságban található; míg az ACEA szerint olyan országokban, mint Görögország, Bulgária és Litvánia, csak néhány száz van. Magyarország a lista utolsó harmadában helyezkedik el, tehát nálunk is van mit fejleszteni. Ez pedig nemcsak a lakossági autóhasználatra, de a tartós bérlet ágazatra is pozitív hatással lehet.
Fotó: Raimond Klavins/Unsplash
Comments are closed.