A Flexfleet Zrt. növekedésével párhuzamosan nőtt a feldolgozandó adatok száma is, ezek kezeléséhez pedig szükség volt olyan szakemberekre, akik nemcsak átlátják az adatokat, de egy kicsit a jövőbe is látnak. Vörös Gáborral, az adatelemzéssel és az autók finanszírozásával foglalkozó csapatunk vezetőjével beszélgettünk folyamatokról, adatokról és az ezekhez kapcsolódó kihívásokról.
FF: Tisztázzuk az elején: adatelemzőnek vagy folyamatmenedzsernek tartod magad?
Vörös Gábor: Bár most már évtizedek óta foglalkozom adatelemzéssel is, valójában számomra nem az adatok a legérdekesebbek. A folyamatok és a mögöttük meghúzódó logika az, ami igazán magával ránt, ehhez pedig nélkülözhetetlenek az adatok. A fejemben azonban nem számok villognak, hanem az egész rendszer, amely lekövethetővé és jól hasznosíthatóvá teszi az adathalmazt, valamint jótékony keretbe rakja a cég működését. Elsősorban folyamatelemzőként határozom meg magam, de a két terület nem függetleníthető egymástól.
FF: Hogy lesz valakiből feketeöves folyamatelemző?
VG: Mérnöki érdeklődésem és végzettségem van, így viszonylag egyenes út vezetett a számok világába. Először egy szervizosztályon kezdtem el dolgozni, ami az első alámerülésem volt egy nagy adattömegben: nagyon sok ügy futott párhuzamosan, ezeket mind rendszerben kellett tartani. Éppen a több szálon futó, rendkívül szerteágazó információk, a különböző fázisban lévő feladatok miatt kezdtem el riportokat gyártani magamnak, amelyek nagy mértékben megkönnyítették a munkámat. Részben még most is azokból a saját gyártású excelekből építkezem, amelyeket 20 évvel ezelőtt készítettem el.
FF: Te vagy az egyik legrégebbi kolléga a Flexfleet Zrt. munkatársai között. Milyen ambícióval érkeztél?
VG: Mindig is érdekeltek az autók, így egy flottakezelő cégnél jobb helyet el sem tudtam volna képzelni a szenvedélyem kiélésére. Amikor a céghez kerültem, a VOD-hoz (Vehicle Order & Delivery) kapcsolódó feladatokat egyetlen kolléga látta el, de a volumen sem volt akkora, mint most. Ahogy nőtt az autók darabszáma, úgy nőtt az igény a folyamatok tökéletesítésére, ebben tudtam segíteni. Nagy eredménynek tartom, hogy az elmúlt években az analóg megoldásokról áttértünk a digitális platformokra. Szerencsére a vezetőséggel jól egymásra találtunk a rendszerszintű gondolkodásban, de ugyanez elmondható a munkatársaimra is. Egy folyamatfejlesztő dolgát nagyban megkönnyíti, ha a kollégák is proaktívak, hiszen ők tudják a legjobban, hogy mire van szükségük a munkájukhoz. Ezt a hozzáállást megkapom a Flexfleet Zrt.-nél. A cég összes területéről érkeznek javaslatok és visszajelzések azzal kapcsolatban, hogyan kellene változtatni a rendszeren ahhoz, hogy még jobban tudjanak dolgozni. Attól érzem magamat igazán hasznosnak, ha olyan folyamatot hozok létre, amely a kollégák életét és a cég működését is megkönnyíti.
FF: Mivel foglalkozik pontosan a csapatotok?
VG: Nemcsak adatokkal. A háromfős VOD csapat végzi a teljes ügyintézést az autó megrendelésétől kezdve egészen az átadásig, a folyamat egészében részt veszünk. A VOD követi nyomon az autók státuszát, a gépjármű beérkezése után mi állítjuk össze a forgalomba helyezéséhez szükséges dokumentumokat, intézzük a biztosítást, az assistance szolgáltatást, valamint mi rendelünk extra kiegészítőket a gépkocsikba, ha ügyfeleinknek az alapfelszereltség nem elégséges. Annak érdekében, hogy az új autók első, szezonális gumiabroncs cseréje is gördülékenyen működjön, szorosan együtt dolgozunk a Flexfleet Zrt. szervizcsapatával.
Ha a fenti feladatokat mind elvégeztük, leegyeztetjük az autó átadását partnereinkkel. Miután ügyfeleink átvették a gépjárművet, az autóhoz kapcsolódó további feladatokat szervizes kollégáink végzik, de a VOD feladatai korántsem zárultak le.
A munkánk kevésbé látható, de annál fontosabb része az adatok rögzítése és megfelelő kezelése. Az autók adatait rögzítjük, ezeket folyamatosan elemezzük és optimalizáljuk segítségükkel a folyamatainkat.
FF: Hogyan lehet ezeket az adatokat biztonsággal kezelni?
VG: Egy autónak rengeteg adata van, több ezer excel sort kell elképzelni, így komoly problémát okozna, ha ezek az adatok elvesznének, nem kezelnénk őket megfelelően vagy hibásak lennének. Az évek során számos folyamatfejlesztést hajtottunk végre annak érdekében, hogy nyomon tudjuk követni az autókat és hogy az adatok feltöltése során felmerülő hibákat kiküszöböljük. Ez egy soha véget nem érő feladat egyébként: amikor már azt hinnéd, hogy a rendszer most friss, akkor jön például egy új jogszabály, amelynek során újra kell gondolnunk a folyamatokat, frissítenünk kell az adatelemzési metódusainkat. De éppen ezt élvezem ebben a munkában, hogy bár kívülről statikusnak tűnik, állandó fejlődésre készteti az embert, hiszen nincs olyan, hogy végeztünk és hátradőlhetünk, mindig érkezik újabb kihívás és fejleszthetem tovább a régi exceleimet.
FF: Melyek a legnagyobb kihívások, amelyekkel a VOD munkatársainak szembesülni kell?
VG: Rengeteg autót kell kezelnünk a rendszerünkben, ráadásul ezek a gépjárművek eltérő fázisban vannak. Van, amelyiket most rendeltük meg és van olyan, amelynek holnap lesz az átadása. Amellett hogy jól át kell látni ezt a szintű adattömeget, tudnunk kell priorizálni is. Mindig azzal a folyamatlépéssel foglalkozunk először, amely éppen a legégetőbb, ilyen például egy sürgős autóátadás. Napi rendszerességgel átnézzük tehát az autók státuszait és ennek megfelelően rangsoroljuk a feladatainkat. Ez a tevékenység nem végezhető el hatékonyan úgy, ha az ember nem rendelkezik az előrelátás képességével: nemcsak a folyamatokat kell ismerni, de a hibákat is előre kell látnunk, hiszen minden egyes baki veszélyezteti az autó átadását. Nagyon izgalmas, de nehéz munka a miénk.
FF: Miért fontos az ügyfeleinknek, hogy a cégnél rendben legyenek a folyamatok?
VG: Az ügyfeleink nagyobb biztonságban érzik magukat akkor, ha olyan folyamataink vannak, amelyek számukra is átláthatóak és egy riport segítségével bármikor információkat kaphatnak arról, hogyan üzemeltetjük az autóikat. IT-rendszerünk segítségével gyakorlatilag bármilyen riportot el tudunk készíteni számukra, legyen szó töréskárról, futásteljesítményről, szerviztörténetről vagy akár a gumik állapotáról.
FF: A Big Data világában élünk és az AI is ránk rúgta az ajtót, ennek ellenére nem minden kis- és középvállalkozás életében kapnak elég hangsúlyt az adatok és folyamatok. Mondasz egy példát arra, miben segítheti az adatelemzés a vállalkozásokat?
VG: Az adatelemzés mindig megmutatja a rendszer hibáit, egyúttal lehetőséget ad a javításra. Ha valaki sok adattal dolgozik, könnyen belefut abba a hibába, hogy elüti a számokat, ezzel pedig felborul az egész rendszer, sérülnek a folyamatok. A téves számok keresésére például nagyon jó szűrőket lehet összeállítani, és máris kivettünk egy olyan hibafaktort a rendszer működéséből, amelyet emberi tényező okoz.
Nagy versenyhátrányban van az a cég, amelynek nincsenek jól átgondolt folyamatai és nem hasznosítja az adatait megfelelően, mert ez megnehezíti az üzleti döntéseket is.
Ha már AI-t, mindenkiben ott van a kérdés: kiváltják-e a robotok az emberi munkát? A feladatok végrehajtásának tekintetében biztosan lesz ilyen változás, de egyelőre nem tartunk ott, hogy a mesterséges intelligencia a rendszerek kitalálására és felépítésére is alkalmas legyen és elvégezze a folyamatkreátor feladatait.
Comments are closed.