Ahogy beköszöntenek a hidegebb hónapok, a járműveink felkészítése a téli időjárás kihívásaira kiemelten fontossá válik. A gumiabroncs az egyik legkritikusabb eleme a közúti biztonságnak, különösen akkor, amikor az utak jegesek, latyakosak vagy havasak. Flottakezelőként különösen fontos, hogy figyelmet fordítsunk a járművek szezonális felkészítésére, hogy ügyfeleink gépjárművei mindig a lehető legnagyobb biztonsággal közlekedjenek.
Mit mond a jogszabály? Mikortól kötelező a téli gumi?
Magyarországon jelenleg nincs általános, minden járműre kiterjedő, időponthoz kötött jogszabály, amely kötelezővé tenné a téli gumi használatát. A KRESZ viszont kimondja, hogy a jármű műszaki állapotának, felszereltségének alkalmasnak kell lennie az időjárási, látási és útviszonyokra. Ez azt jelenti, hogy ha az időjárás indokolja, akkor téli gumi használata elvárt – ha nem is dátumhoz kötött módon.
Ugyanakkor bizonyos szakaszokon, például hegyi utakon vagy határátkelők közelében, előfordulhat, hogy kötelező a téli gumi vagy hólánc használata, amit táblák is jeleznek.
Emellett, ha külföldre utazunk a flottával, akkor figyelni kell az adott ország előírásaira is, mivel például Ausztriában és Németországban már konkrét időszakra vagy időjárási körülményhez kötötten kötelező lehet a téli gumi.
Miért ajánlatos télen a téli gumiabroncs használata?
A téli gumik használata nemcsak a szabályok betartása miatt fontos, hanem a saját és mások biztonsága érdekében is. Ezek az abroncsok kifejezetten úgy lettek kialakítva, hogy hideg időben – különösen 7 °C alatt – is megőrizzék rugalmasságukat és megfelelő tapadást biztosítsanak.
A téli gumik lamellázott mintázata hatékonyabb víz- és hóelvezetést tesz lehetővé, így csökkentve a megcsúszás esélyét. Ezzel együtt a fékút is jelentősen rövidülhet a megfelelő gumik használatával, és összességében sokkal kiszámíthatóbb lesz a jármű viselkedése extrém körülmények között.
Tapadás és fékút: mi változik téli gumival?
A téli abroncsok egyik legnagyobb előnye, hogy hidegben sokkal jobb tapadást nyújtanak, mint a nyári gumik. Ennek oka a gumikeverék összetétele, ami alacsony hőmérsékleten is rugalmas marad, míg a nyári gumik ilyenkor rideggé és keménnyé válnak.
Télen használva:
- A fékút havas úton akár 30–40%-kal is rövidebb lehet.
- A jármű stabilitása kanyarban is jobban megmarad.
- Csökken a megcsúszás veszélye nedves, jeges felületen.
Ez a különbség életet menthet – különösen flottajárművek esetén, ahol a napi megtett távolság és a változatos útviszonyok fokozott kockázatot jelenthetnek.
Téli gumi vs. négyévszakos: melyik a jobb választás?
Sokan kérdezik, hogy elég-e a négyévszakos gumi. A válasz: attól függ. A négyévszakos abroncs kompromisszumot jelent a nyári és téli gumik között, és mérsékelt éghajlaton, kevesebb éves futásteljesítmény mellett elfogadható megoldás lehet.
Téli gumi előnyei:
- Jobb teljesítmény extrém hidegben.
- Rövidebb fékút, hatékonyabb tapadás.
- Hosszabb élettartam, ha csak szezonálisan használjuk.
Négyévszakos gumi előnyei:
- Kényelmes, nem kell évente cserélni.
- Költséghatékony kisebb flottáknál.
- Közepes teljesítményt nyújt minden évszakban.
Téli gumival nyáron: miért nem javasoljuk?
Sokan úgy gondolják, hogy ha már fent van a téli gumi, minek cserélni – használják egész évben. Ez azonban komoly hiba. A téli gumik meleg aszfalton gyorsabban kopnak, a puhább anyagszerkezet miatt hosszabb lesz a fékút, és romlik az üzemanyag-fogyasztás is.



Comments are closed.