A Deloitte több mint egy évtizede kutatja az autóiparon belüli fogyasztói magatartást, különös tekintettel a járművek tulajdonjogával, használatával és a mobilitással kapcsolatos tendenciákra. 2020-ban a legfontosabb szempont a biztonság, a magas színvonalú szolgáltatás és rugalmas finanszírozás volt – pontosan azok az értékek, amelyek a Flexfleet Zrt. alapértékei is.
A Deloitte tavaly 23 országból több mint 24 000 fogyasztót kérdezett meg olyan autóipari témákról, mint a fejlett technológiák használata, biztonságos autóvezetés, finanszírozás vagy éppen jövőbeni vásárlási tervek. A vizsgálat legfontosabb megállapításai szerint a fiatalabb generáción elég nagy a pénzügyi nyomás, az elektromos járművek esetében továbbra is sarkalatos pont a hatótávolság és a töltési infrastruktúra, a biztonsági és egyéb kiegészítő funkciókat mindenki alapfelszereltségnek szeretné, az online eladások pedig nem annyira pörögnek. Egyelőre korai kimondani, hogy milyen irányú és mértékű lesz a változás a jövőben, éppen ezért lesz érdekes a jövő évi hasonló témájú kutatás is.
Fejlett technológia és biztonság
A legtöbb járműértékesítéshez hasonlóan az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) iránti kereslet is megállt világszerte a járvány idején, és az autóvásárlások inkább a megfizethető, kipróbált technológiákra koncentrálódtak. A belső égésű motorral (ICE) rendelkező járművek továbbra is Dél -Afrikában (77%) és az Egyesült Államokban (74%) a legnépszerűbbek, míg a japánoknál és az olaszoknál minden második vásárlás (45% és 54%) már hibrid vagy elektromos autó (HEV).
Ami a fejlett eszközöket illeti, azt is felmérték, hogy hol tart most a “connected car” technológia. Ennek lényege, hogy ma már az autóvásárlók számára nem feltétlenül az az elsődleges, hogy legyen navigáció az autóban, hanem az, hogy az autó kijelzője tükrözni tudja a mobiltelefon képernyőjét. Az Apple Carplay és az Android Auto ma már szinte minden új autóban elérhető és egyre több esetben az alapfelszereltség része. Az ázsiai piacon (Kína, Japán és a Koreai Köztársaság) pozitív a technológia megítélése, míg az EMEA régióban (Európa, Közel-Kelet és Afrika) az előnyök kevésbé egyértelműek, itt elsősorban a biztonságot kérdőjelezik meg az autóvezetők.
A biztonság pedig nagyon fontos, csak éppen senki nem szeretne érte külön fizetni. Olyan biztonsági funkciókat szeretne mindenki a járművekben, mint a holttér-figyelmeztető jelzések és a vészfékezés, de a többség elvárja, hogy ez az alaptartozék része legyen, és ne feláras extra. Ennek ellenére az EMEA régióban a fogyasztók jobban elfogadják az elektromos és hibrid járművek extrákkal megemelt árát is.
Finanszírozás és jövőbeli vásárlási trendek
A tanulmány végeredményei közül talán a legnagyobb paradoxon, hogy bár a járműfinanszírozás kiemelt téma, főként, hogy a járvány sokak pénzügyi helyzetét megingatta, a jármű vásárlás előtt állók mégsem vagy alig (kevesebb mint egy órát) foglalkoztak járművük finanszírozási lehetőségeinek felkutatásával. Az EMEA országok többségében a rugalmasság és a kényelem a legfontosabb finanszírozási kitétel, Törökországban és Dél-Afrikában figyelembe kell venni az alacsony hitelképességet, míg a franciák a mindent egy összegben tartalmazó díjakban hisznek.
Ha pedig hitelre kerül a sor, a kínaiak és az indiaiak a leginkább kockázatkerülők, míg a fizetési halasztás iránti kérelmek a fiatalabbak (18-34 évesek) körében voltak a legmagasabbak.
Fontos megállapítás szintén, hogy az elmúlt másfél év nem különösebben változtatott azon, hogy az EMEA országokban ki mikor kíván új autót vásárolni. Ez már kevésbé igaz Indiára, Kínára és Dél-Koreára, ott a megkérdezettek harmada azt tervezi, hogy később vásárol csak új autót, illetve itt a preferenciák is változtak, sokan az olcsóbb megoldás felé hajlanak.
Bár az online autóvásárlás aránya kicsit emelkedett az elmúlt időben, a többség még mindig a személyes ügyintézést preferálja. Ami pedig a kényelmi szolgáltatásokat illeti (otthonról vagy az irodából viszik el szervizelni az autót), az érdeklődés nagy, a fizetési hajlandóság érte viszont rendkívül alacsony.
Forrás: Deloitte
Comments are closed.