Egy autó értékéhez nagyban hozzájárul, hogy miképp gondozzuk és ápoljuk, éppen ezért nagyon fontos, hogy az autómosás megfelelő módon történjen. Hogyan érhetjük el mindezt és melyek azok a módszerek, amelyeket mindenképpen kerüljünk el, ha szeretnénk megóvni az autó fényezését? Létezik-e környezetbarát autómosás?
A fenti kérdések megválaszolása előtt kezdjük egy kis történelmi áttekintéssel. Az első autómosó üzletet nem meglepő módon az autógyártás fellegvárában, Detroitban nyitották meg 1914-ben, ahol egy zárt alagútban történt a mosás, a tisztítás, a szárítás és az autók mozgatása. Egészen 1946-ig ebben a formában üzemeltek a kézi autómosók, aztán szintén Detroitban megjelent az első automata futószalag. Az új technológia lehetővé tette a gépjárművek mozgatását az egyes fázisok között, a vizet pedig már szórófej spriccelte az autókra. A fejlődésnek köszönhetően az 1960-70-es évekre elterjedt az önkiszolgáló autómosó, ahol a tulajdonosok már szórópisztollyal, de még a magukkal hozott tisztítószerekkel moshatták le az autóikat.
Milyen módszerekkel moshatjuk/mosathatjuk le az autót? Milyen előnyei és hátrányai vannak az egyes technológiáknak?
Gépi autómosó
Nagy népszerűségnek örvend a gépi autómosás, amely gyors, olcsó és kényelmes, kiszállni sem kell az autóból, a gépek mindent elvégeznek helyettünk. Minden előnye ellenére azonban a gépi mosás rengeteg kárt tud tenni az autó fényezésében. Mivel egy ilyen mosóban naponta akár több száz autót is kezelnek, a keféken és a szivacsokon felgyülemlett szennyeződés egyik autóról a másikra rakódik, súlyosan károsítva a következő autó fényezését.
Érintésmentes autómosó
A gépi autómosó másik típusa az érintésmentes mosó, amely Magyarországon még kevésbé, Kínában viszont annál elterjedtebb. A tisztítás során nagyon erős vegyszereket használnak, az autókat nagy nyomással mossák le, és bár a végeredmény nem lesz annyira szép és cseppmentes, mint egy szakemberek által elvégzett kézi beavatkozás esetében, ez a technológia nem károsítja a fényezést.
Önkiszogáló kézi mosó
Szintén gyors és olcsó megoldás az önkiszolgáló autómosó, ahol kis odafigyeléssel szépen le tudjuk takarítani az autónkat. A tisztítás során azonban érdemes a habkefét elkerülni a gépi autómosónál már taglalt lerakódott szennyeződések miatt. Mivel itt nincs szárítási funkció, fontos a gépjármű szárazra törlése mikroszálas kendővel, hogy ne maradjon vízköves a felület. Ha vizes autóval hagyjuk el a mosót, akkor a kasztnin lévő vízcseppek újra összegyűjtik a port, a felület cseppes marad, ami egy sötétebb színű autón azonnal meg is látszik.
Klasszikus kézi mosás autókozmetikában
Ha a legideálisabb megoldást keressük, akkor érdemes autókozmetikába vinni az autónkat, ahol a szakemberek elvégzik helyettünk a tisztítást a kezdeti lépésektől egészen a szárazra törlésig. Ha szeretné megnézni, hogy mik a helyes autómosás lépései, akkor az alábbi videót ajánljuk figyelmébe.
Nanotechnológiás mosás
A legújabb technológia alkalmazásával nemcsak a fényezést óvjuk meg, de teszünk egy lépést a környezetünk védelmében is. A fenti módszerekkel ellentétben ugyanis nincs szükség arra, hogy akár száz liter vizet használjunk fel az autó megtisztításához. A folyamat első lépéseként pH semleges anyaggal bepermetezik a gépjárművet, majd hagyják pár percig állni. A permetezett vegyszer beivódik a fényezés koszszemcséi alá, majd egy mikroszálas kendővel letörölhető a szennyeződés. Egy autó lemosásásoz mindössze 4-5 deciliter vízre van így szükség.
Mit tegyünk tehát és mit ne, ha szeretnénk megóvni az autónkat?
Ha saját magunk fognánk hozzá az autó megtisztításához, akkor érdemes pár alapvetésre figyelni.
Esőben keveseknek jut eszébe autót mosni, de az talán nem annyira köztudott, hogy tűző napon sem érdemes, mert a kasztnira rászárad a sampon és a víz is. Mielőtt belevágnánk a mosásba egy forró nyári napon, első lépésként érdemes lehűteni az autó felületét az árnyékban vagy akár a garázsban.
Mivel a helytelen autómosás minden esetben karcolja a fényezést, kerüljük minden olyan eszköz használatát (szivacs, kefe, szilikonos lehúzó), amely szennyezett lehet. Használjunk mosókesztyűt a tisztításhoz, melyet a mosás alatt többször öblítsük ki egy edényben, csavarjuk ki a földre, és egy másik vödörből vegyük a samponos vizet a mosáshoz. Ezzel a “kettős” módszerrel elkerülhetjük a szennyeződés újbóli felvitelét a kasztnira.
A samponos fázis után öblítsük le többször a gépjárművet, majd mikroszálas kendővel töröljük szárazra. Ennek során semmiképpen ne dörzsöljük a fényezést, inkább csak a kendő sarkát fogva, saját súlyát használva húzzuk végig a nedves felületen. Mosás közben mindig a tisztább terület felől haladjunk a sáros felé, és ne hagyjuk ki a kerékjáratok alapos takarítását sem. Ha az autómosás során az olyan makacs szennyeződések, mint például a repülő rozsda, a fagyanta vagy a rovarmaradványok nem tűntek el, akkor a fényező-tisztító gyurma segítségével el lehet távolítani őket. A wax felvitele, valamint a gumiápolás zárja a tökéletes külső autómosást.
A cikk megírásában Sólyom Dávid, a Falcon Wash Kft. munkatársa volt segítségünkre. Cégük elsősorban nanotechnológiás autómosással foglalkozik, de a hagyományos mosás is a portfóliójuk részét képezi. Tevékenységüket az ügyfeleik telephelyén végzik, kizárólag céges flották tisztítását vállalják.
Fotó: Unsplash
Comments are closed.