Az elmúlt években a feje tetejére állt az autópiac, melynek köszönhetően a felmerülő ügyféligényeket a flottakezelő cégek nehezen tudják kielégíteni. Az egyre hosszabb szállítási idők miatt partnereinknek 8-10 hónapot is kell várnia egy új autóra. A Flexfleet Zrt. legutóbbi szakmai előadásán, a Fleetfórumon azt vizsgáltuk meg, milyen változásokkal kellett szembesülnie a flottakezelő cégeknek és ügyfeleiknek, mik az okok és milyen megoldásokat kínál a Flexfleet Zrt.
Mi okozza a félvezető- és mikrochip hiányt?
Az autóipar és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások anomáliái a koronavírus járvánnyal kezdődtek. Az emberek jó része a korlátozásoknak köszönhetően otthon maradt, kevesebben használták az autóikat, az autógyárak pedig visszafogták a termelést. Ezzel párhuzamosan megnőtt a kereslet a szórakoztató elektronikai eszközök iránt, a chipgyárak pedig úgy reagáltak erre a helyzetre, hogy kapacitásaikat a szórakoztató iparág termékeibe csoportosították át. Ha a világ chipgyártásának megoszlását nézzük, akkor jelenleg az alkatrészek 30%-a kerül számítógépekbe, a gépjárművekbe készített chipek pedig mindössze 4%-át teszik ki a teljes volumennek. Az sem segít a helyzeten, hogy Tajvant, a világ legnagyobb chipgyártóját aszály és vízhiány sújtja, miközben a chipek gyártásához nélkülözhetetlen a víz, és az olyan események is hozzájárultak a fennálló problémához, mint a Japánban 2021 elején leégett gyár, amely kizárólag az autógyáraknak állított elő chipeket.
Mik a kilátások az elkövetkezendő hónapokra Magyarországon?
Hogy mikor ér véget a világot sújtó chiphiány, azt egyelőre megjósolni sem lehet, bár vannak arra teóriák, hogy 2023 második felére talán várható némi fellendülés. Az autógyárak jelenleg az elérhető készleteket jellemzően a jobban felszerelt és egyben drágább autókba építik be, amely ahhoz vezet, hogy a közkedvelt céges autók piaca (KIA Ceed, Hyundai i30, Skoda Fabia, Ford Focus) megtorpant. A médiában ugyan olvashatunk arról, hogy minimális javulás látható a középkategóriás autók esetében, de a valóság nem ezt tükrözi vissza. A piaci helyzet legnagyobb vesztesei az elektromos autók, amelyeknek háromszor akkora a chipigénye, mint a tradicionális autóké. Az autógyártó cégek üzemeiben tízezrével állnak a legyártott autók, de nem tudják befejezni őket, mert nincs alkatrész.
Mi a helyzet az egyes gépjármű típusokkal?
Partnereink közül azok vannak a legrosszabb helyzetben, akik korábban a Skoda típusait favorizálták, ugyanis a klasszikus Skoda modellek esetében két évet kell várni az új autóra. Ennek oka az, hogy a VW csoport a VW modelleket részesíti most előnyben, ezekbe az autókba szerelik be a chipeket, így a Skoda modellek beérkezése 2023 második felére vagy 2024 elejére várható. A KIA esetében azok járnak jól, akik a benzines változatot keresik, ugyanis a dízel és az automata váltós gépjárműveket jelenleg lehetetlen beszerezni, egy ma megrendelt benzines KIA Ceed manuális váltóval azonban valószínűleg őszre megérkezik. A Hyundai bejelentette, hogy az idei gyártási kvóták kimerültek, 2022-re már nem vesznek fel megrendeléseket. A Ford húzómodelljének számító Focus az orosz-ukrán háború nagy vesztese lett. Az autókba szerelt sync 4 kijelzőrendszert Ukrajnában gyártották eddig, a gyártás azonban a háború miatt szünetel, így 2022-ben csak korlátozott számban érhetők el ezek a gépjárművek. Véget ért az a korszak is, amikor az autókereskedők annyi autót halmoztak fel a raktárakban, amennyit szerettek volna, most már kizárólag konkrét ügyféligényre szállítanak autót, már ha a fenti tényezők ennek nem szabnak gátat.
Hogyan készültünk fel mi, a Flexfleet Zrt.-nél a chiphiányra?
Tavaly ősszel már láttuk, hogy az év eleji reménykedés ellenére nem hogy jobb, de még kilátástalanabb lesz a helyzet az elérhető flottaautók terén 2022-ben, így előre gondolkodtunk és az alábbi megoldásokkal segítjük ügyfeleinket:
- Cégautók készletről. Tavaly októbertől több száz gépjárművet rendeltünk elő, jelenleg is számos autó áll rendelés alatt, az autók folyamatosan érkeznek be hozzánk, KIA Ceed, Hyundai i30 és Toyota Corolla modellekkel. Vannak olyan autók is, amelyeket azonnal át tudunk adni, személygépjárművet és kisteherautót is. Aktuális ajánlatainkat ide kattintva tekintheti meg.
- Bővítettük rent-a-car szolgáltatásunkat. A beérkező autók egy részét a rent-a-car üzletágunkba csoportosítjuk át. Ezzel a megoldással a gyártásból rendelt autó hosszabb szállítási ideje könnyebben áthidalható és megoldás lehet azok számára is, akik néhány hónapos projektmunkára keresnek gépjárművet. Aktuális ajánlatainkat ide kattintva tekintheti meg.
Comments are closed.