Képzeljük el az alábbi képet: utazunk az M7-es autópályán az autónkban, a mellettünk lévő sávban egy öt kamionból álló konvoj halad, amelyből csak az első kamionban ül sofőr. Az önvezető kamionok a modern technológia segítségével kommunikálnak egymással és az útjelző táblákkal, mindezt egy titkosított csatornán keresztül teszik, közlekedésük biztonságos és kiszámítható. Közelebb van ez hozzánk, mint gondolnánk, a V2X technológia elterjedése ugyanis az elkövetkezendő években nagy löketet kaphat, amely kevesebb balesetet és gyorsabban célba érést eredményezhet.
A G7 portál decemberben készült podcastjában a Microsec Zrt. igazgatósági tagja és PKI szakértője, Szabóné Endrődi Csilla, valamint Kraudy Roland, a vállalat V2X PKI szakértője számolt be arról, hogy mit jelent a V2X a gyakorlatban és milyen előnyei vannak az autóhasználók számára. A Microsec Zrt.-t 1984-ben alapította nyolc villamosmérnök, programozással foglalkoztak, napjainkban azonban nemcsak a hazai, de a nemzetközi piac meghatározó szereplőjévé is váltak. A cég fejlesztéseinek köszönhető a hazai elektronikus aláírások nagy része, akárcsak a magyar digitális cégnyilvántartás.
A világon pedig az elsők között fejlesztették ki azt a technológiát, amely az autók közötti biztonságos kommunikációt tudja garantálni, valamint részt vesznek a cikkben később taglalt szabványok megalkotásában is.
Hogyan lett az elektromos aláírásból a biztonságos kommunikációt megalapozó technológia?
A PKI (Public Key Infrastructure – nyilvános kulcsú infrastruktúra) egy olyan, az elektronikus aláíráshoz szükséges technológia, amely lehetővé teszi az információ biztonságos áramlását és továbbítását, segítségével hitelesíthető például egy elektronikus formában elküldött dokumentum. Az elektronikus aláíráson kívül a PKI rendszert alkalmazzák banki rendszerek és egyéb beléptetési rendszerek esetében is, újabban pedig az autóipar is felfedezte magának az önvezető autók kapcsán, kiegészítő technológiaként. Ahhoz ugyanis, hogy a különféle elektronikai rendszerrel ellátott autók biztonságosan tudjanak üzenetet váltani az út szélén lévő jelzőtáblákkal és lámpákkal, szükség van a V2X technológiára.
De mi fogja összehangolni az autókba épített kommunikációs rendszereket?
A PKI-ra épülő V2X (vehicle-to-everything) keretrendszer biztosítja a gépjármű és környezete közötti kommunikáció biztonságát különféle szabványok és tanúsítványok alapján, hogy a közlekedésben szerepet játszó felek ugyanúgy kommunikáljanak egymással. Nem elég, hogy az autókat ellátják kommunikációs eszközökkel, az autóknak kommunikálnia is kell egymással, az üzeneteket fogadó feleknek pedig biztosnak kell lenniük abban, hogy az információ helyes és megbízható forrásból érkezik és csakis azok küldhetik ezeket az információkat, akiknek ehhez jogosultságuk van. Segítségével pontos jelzést kaphatunk például az adott útszakaszon közlekedő gépjárművektől egy közeli balesetről, a csúszós utakról vagy egy forgalmi dugóról még bőven a helyszínre érkezés előtt, egyfajta kommunikációs körforgás alakul ki, amely azonban csak akkor használható, ha valóban biztonságos.
A világon jelenleg többféle szervezet foglalkozik a szabványok elkészítésével, melyek tagjai között ott találjuk az autógyárakat, a közútkezelőket, valamint az olyan technológiai fejlesztéssel foglalkozó cégeket, mint amilyen a Microsec Zrt. Ezek a szabványok még nem véglegesek és nem egységesek, három nemzetközi szabvány is létezik, külön Európában, az Egyesült Államokban és Kínában.
Hol tart most a világ a V2X tekintetében?
A podcastban Szabóné Endrődi Csilla kiemelte, hogy az autós PKI tekintetében egy formálódó, pilot fázisban vagyunk, az elkövetkezendő pár évben fog eldőlni, hogy kik lesznek például a szolgáltatók. Az egymással kommunikálni képes autók már most is jelen vannak a piacon, a Volkswagen eddig nagyjából 1 millió autót gyártott le, elterjedésükben pedig az Európai Unió is segít: 2025-től az EURO NCAP (European New Car Assessment Programme) töréstesztjén csak az a gépjármű kaphat ötcsillagos értékelést, amely rendelkezik kommunikációs rendszerrel. Azt azonban látni kell, hogy hiába jönnek ki az okos autók a gyárból, ha nincsenek egységes, megbízható szabványok.
Minél több biztonságos információ áll rendelkezésre a vezetéshez, annál több lehetőség van arra, hogy az autóhasználat során helyes döntések szülessenek meg, amely végső soron a balesetek számának csökkenését, valamint a gyorsabb célbaérést fogja eredményezni. Ha emellett a modern technológia segítségével a vezetői stílust és szokásokat is optimalizáljuk, akkor az üzemanyag megtakarításban is jelentős eredmények érhetők el.
Forrás: G7, fotó: Unsplash
Comments are closed.