A Flexfleet Zrt.-nél 2011 óta foglalkozunk tartós bérlettel, illetve az ügyfeleink tulajdonában lévő céges autók kezelésével. Legfőbb törekvésünk, hogy minden flottakezelési feladatot levegyünk a partnereink válláról, ez testesül meg mottónkban is: “Ön vezessen, a többi a mi dolgunk”. De hogyan jutottunk el idáig, milyen fejlődésen ment keresztül a flottalízing az elmúlt 90 évben? Ezt járjunk most körbe röviden.
Az autóbérlésről szóló legkorábbi feljegyzések egészen 1904-ig nyúlnak vissza, amikor is Minneapolisban egy kerékpárbolt elkezdett autókat kínálni. A klasszikus autókölcsönzés 1918-ban jelent meg, a vállalatok számára pedig az 1930-as évek végétől vált a flottalízing az egyik legnépszerűbb finanszírozási móddá. Ekkor azonban még a bérlők maguk viselték a biztosítási, karbantartási és egyéb kapcsolódó költségeket.
A flottalízing története Amerikából indul
A flottalízing gyakorlata először az 1930-as években jelent meg Amerikában, ekkor kezdték el alkalmazni vállalati gépjárművek finanszírozására. Az első, garantált (zárt) végű lízingszerződést kínáló cégek között volt a Zollie Frank alapította Four Wheels, Frank-et azóta is a flottalízing atyjaként emlegetik, ő volt az, aki 1939-ben először vágott bele a hosszú távra szóló gépjárműlízing szolgáltatás értékesítésébe. Ekkor Frank a Four Wheels egyik ügyfelének talált ki egy olyan finanszírozási konstrukciót, amely öt autóból álló flottára vonatkozott, 12 hónapos futamidővel. A partner olyannyira elégedett volt a szolgáltatással – amely egyébként teljes körű flottamenedzsmentre vonatkozott -, hogy 1940-ben már 75 autóra szerződött le a Four Wheels-sel.
“Ez egy igazi win-win helyzet” – nyilatkozta akkoriban Zollie Frank. “Az ügyfeleknek nem kell többé azon aggódnia, miből vásárolnak autót, hogyan adják el és mi lesz a karbantartással, csak tankolniuk kell a gépjárművet és kifizetni a havi 45 dolláros bérleti díjat.”
Amellett, hogy Zollie-t tekintik a flottamenedzsment kitalálójának, ő volt az első, aki országos szervizhálózatot hozott létre a lízingelt autók számára, kiterjesztette a szerződéseket a teherautók bérlésére, valamint ő kínált először elszámolásos (nyílt végű) lízinget ügyfelei számára. A Four Wheels – napjainkban Wheels – a flottakezelési szolgáltatást nyújtó vállalatok legnagyobbja az Egyesült Államokban, amely partner vállalatával közösen több mint 2.5 millió járműből álló flottát kezel a világ 59 országában.
A 40-es években kicsit felpörgött az amerikai piac, az autólízing ekkor vált elérhetővé egyéni és céges ügyfelek részére is. Ebben az időszakban a flottakezelő cégek garantált végű lízing keretében finanszírozták a gépjárműveket, a szerződések pedig határozott időtartamra szóltak. Jelentős mérföldkőnek számít a lízing történetében a tőkeáttételes lízing struktúrák megjelenése, mindez az 1960-as évek végére tehető Amerikában. A tőkeáttételes lízing olyan lízingszerződést jelölt, amelyben a lízingbeadó megszerzett egy eszközt, amelyet részben a pénzügyi intézmények finanszíroznak, és ezt az eszközt bérbe adta a lízingbevevőnek a megállapodás szerinti lízingdíjakért.
A lízing egészen az 1970-es évekig újdonságnak számított, hiszen a legtöbb olyan vállalat, amelynek tevékenysége nem kötődött szorosan a szállítmányozáshoz, továbbra sem vette igénybe a lízinget, kivéve a számítógépek és irodai fénymásolók rövid távú lízingjét. Az 1980-as években számos adózási, jogi és szabályozási változás ment végbe az amerikai lízingiparban, egyik legjelentősebb fejlemény az elszámolásos lízing kiterjesztése volt. Ennek eredményeként a 90-es évek végéig hatalmas boom volt az amerikai piacon, évente megnégyszereződött a lízingelt autók száma. Ma – a koronavírusnak köszönhető visszaesés ellenére is – az új autót vásárlók 20%-a lízingeli a járművét, ennek kezelését 90%-ban mindössze 5 cég látja el az Államokban. (Az Egyesült Államokban egyébként nem olyan éles a határ az operatív lízing és a pénzügyi lízing között, mint Európában és ezen belül Magyarországon, ezért a cikkben összefoglalóan lízingnek nevezzük a pénzügyi lízinget és az operatív lízinget).
Mi a helyzet Európában?
Az európai flottakezelési piac az elmúlt években több tízmilliárd eurós iparággá nőtte ki magát, ezzel messze a legnagyobb a világon és sok tekintetben a legfejlettebb is. A Research and Markets kutatása szerint 2025-ig 62,01 milliárd dollárral fog növekedni az európai piac, ennek egyik fő okaként a kkv-k járműlízing iránti növekvő keresletét jelölték meg.
Ahhoz, hogy megértsük az európai trendeket, érdemes azokat összehasonlítani az amerikai viszonyokkal. A két flottakezelő nagyhatalom teljesen más fejlődési pályát írt le, mindketten eltérő megközelítést alakított ki a vállalati autólízing terén. Európa a garantált végű operatív lízinget, míg az Egyesült Államok az elszámolásos lízinget részesíti előnyben. A két módszer közötti különbség alapvetően a kockázatban rejlik: az európai lízingbeadó viseli a jármű használatával kapcsolatos kockázatok nagy részét (maradványérték, karbantartás stb.), míg az amerikai bérbeadó a vevőre hárítja a kockázatot.
A különbség egyszerű oka a kiszámíthatóság: míg az amerikai flották főként kereskedelemben használt gépkocsik (gyakran teherautók vagy kisteherautók), addig Európában a flotta autó egyfajta jutalmazási/juttatási módszer. Az európai céges autók a tisztán üzleti használattól a vegyes üzleti-magánhasználatig fejlődtek, így váltak az egyik legnépszerűbb fizetés-alternatívává. Ennek alapja, hogy az európai lízingcégek olyan termékeket fejlesztettek ki, amelyekkel a viszonylag kiszámítható szerződési és fizetési módozatokat szolgálják. A Deloitte becslése szerint 2021-ben az új autók mindössze 37%-a volt magánhasználatban és 63%-a céges használatban.
Forrás: Automotive Fleet, Globalfleet, fotó: Unsplash
Comments are closed.