A diagnosztikai adatelemzésről szóló cikksorozatunk első részében megnéztük, mit jelent pontosan az adatelemzés, mikor szükséges elvégezni, a második részben pedig a folyamat bemutatása mellett arra is kitérünk, miért fontos mihamarabb szervizbe vinni az autót, ha hibát jelez a műszerfal. Kétrészes cikksorozatunk megírásában Szigeti Attila, a Garanti Autójavító Kft. szakembere volt segítségünkre.
Hogyan történik a diagnosztizálás?
Miután az autó tulajdonosa bevitte a gépjárművet a szervizbe, elmondta, hogy mit tapasztal, milyen piktogram világít, az autódiagnosztikai szakértők összekötik az autót a szoftverrel, amely jó esetben azonnal felismeri az autót, kommunikál vele, ilyenkor egyszerűen ki lehet olvasni a hibakódot. Az előző cikkünkben azonban a gyártó specifikus és univerzális diagnosztika különbségeinek vizsgálatakor már említettük, hogy specifikus kódokban az univerzális szoftver nem mindig tud olvasni, ilyenkor csak a gyári műszer tudja pontosan meghatározni a hibát. Ha megvan a probléma, akkor meg lehet nézni az előzményekben, hogy mikor történt a hiba, milyen sebességnél, a szervizben pedig ezek segítségével el tudják dönteni, hogy időszakos vagy állandó hibáról van-e szó. A program ezután leszűkíti a kört a lehetséges hibákra és ez az a pont, ahol a digitális mellett manuális segítségre is szükség lehet:
mivel a hibák egymásra épülnek, sok esetben nem az jelenti a problémát, amit a rendszer jelez, könnyen lehet, hogy teljesen más alkatrésszel van gond. Az elemző rendszerek nehézségét az adja tehát, hogy nem lehet teljes egészében a diagnosztikára hagyatkozni, sok esetben manuális elemzésre is szükség van.
A hibakód megtalálása és a hiba javítása után a szerviz elvégez egy tesztmenetet az autón, ha a rendszer nem jelzi ki újra a hibát, az autó elkészült.
Hogyan hat a zöld forradalom a diagnosztikai adatelemzésre?
A villanyautókban ugyanúgy van ABS, BSI, tempomat, töltővezérlés, hűtőrendszer vagy éppen klímarendszer, ezeknek pedig mind van külön vezérlőegysége, tehát az elektromos autók elterjedésével a diagnosztika nem fog megszűnni, csak módosulni fog. Az elektromos járművek esetében különösen fontos lesz, hogy az előző cikkünkben leírtak szerint a szervizek hamarosan online felületen keresztül kommunikálhatnak a gyári diagnosztikákkal, az érzékeny mechanikájú villanyautók esetében egy rosszul azonosított hiba végzetes lehet.
Miért fontos, hogy azonnal szervizbe menjünk , ha hibát jelez a rendszer?
Sokan több száz vagy akár több ezer kilométert is elvezetnek azután, hogy a kijelző hibát mutatott. Nézzünk három példát és következményeit!
- Katalizátor hatásfok hibával (amelyet az elöregedett katalizátor okoz) ugyan gond nélkül lehet közlekedni az autóval, de a gépjármű károsanyag-kibocsátása nagy mértékben megemelkedik.
- Ha a légzsákkal kapcsolatos problémát jelez a műszerfal, utazni tudunk, de ha történik egy baleset, akkor a légzsák nem fog kinyílni.
- Ha főtengely-vezérlőtengely szinkronizációs hibát jelez a rendszer, az autó ugyan megy, de nagyobb fordulaton, jobban meghajtva akár meg is sérülhet a motor.
Új autók esetében a probléma súlyosságától és az autótípustól függően a rendszer egy idő után beavatkozik a gépjármű működésébe. Egyes típusok esetében az autót vészüzembe helyezi, ami azt jelenti, hogy nem engedi egy bizonyos szintnél feljebb pörgetni a motort, elkerülve így az autóban történő károkozást. Az újabb típusokban ez a fajta blokkolás többségében jelen van, de a régebbiek esetében nincs ilyen korlátozás.
Nagyon fontos tehát, hogy a még nagyobb hiba elkerülése érdekében az autó mielőbb szervizbe kerüljön. Ezzel az autó védelme mellett pénzt is spórolunk magunknak, hiszen az időben megjavított hiba több százezres megtakarítást is jelenthet.
“Már megnéztem diagnosztikával, így tudom, mi a baja!”
Ma már arra is van lehetőség, hogy az interneten tájékozódjunk arról, milyen problémája lehet az autónak. Bárki letölthet a mobiltelefonjára egy hibatároló olvasót, amivel viszont nagyot lehet hibázni. Térjünk vissza a cikk elejére: korántsem biztos, hogy az az autó baja, amit a műszerfal jelez nekünk, gondos elemzés szükséges ahhoz, hogy a tényleges problémát feltárják. Soha nem szabad ebben az esetben interneten elérhető eszközökre, applikációkra hagyatkozni, minden esetben el kell vinni professzionális vizsgálatra. Nem elég ugyanis kiolvasni és kitörölni a hibát, ki is kell elemezni azt.
Fotó: Unsplash
Comments are closed.