Céges autóban gondolkodik, de nem tud eligazodni az egyes finanszírozási formák között? Hallott már a tartós bérlet fogalmáról, de nem tudja eldönteni, hogy passzol-e egyáltalán az Ön vállalkozásához? Tapasztalataink alapján ez a probléma nem egyedi, a döntés előtt érdemes körbejárni, melyik finanszírozási formával csökkenthetők leginkább az adott vállalkozás költségei. Kiss Ádám, a Flexfleet Zrt. cégvezetője segít eloszlatni azokat a kételyeket és félreértéseket, amelyek a lízing egyes típusai kapcsán felmerülnek.
A Flexfleet Zrt.-t 2011-ben hoztuk létre azzal a céllal, hogy amennyire csak lehet, tehermentesítsük a vállalkozásokat a flottakezeléshez kapcsolódó feladatok alól, ezzel pedig hozzásegítsük őket ahhoz, hogy több idejük maradjon a cégük fő tevékenységével foglalkozni. Tulajdonosaink és munkavállalóink multinacionális vállalatoknál szerzett több éves flottakezelői tapasztalattal bírnak, fontos törekvésünk, hogy üzleti modellünket teljes mértékben ügyfeleink igényeire szabjuk. Az átláthatóságban, az információ és tudás fontosságában hiszünk, de ugyanilyen fontos számunkra a rugalmasság és a gyorsaság is. Ezt a szektor is megköveteli, az elmúlt hónapok történései azt mutatják, hogy a jól kidolgozott üzleti terv önmagában nem elegendő, kell egy adag adaptációs szuperképesség is, hogy megfelelő módon tudjuk kezelni a felmerülő váratlan helyzeteket.
Ügyfeleink között megtalálhatóak nagyvállalatok és mikrovállalkozások is, 5-200 autót üzemeltető cégek, köztük olyanok, akik saját tulajdonú gépjárműveik kezelését bízzák ránk és olyanok is, akik tartós bérlet keretein belül bérelnek tőlünk autót.
Számos tárgyaláson felmerült az a kérdés, hogy miért éri meg tartós bérletes autóban gondolkodni? Főleg ha készpénzben is meg lehet vásárolni és ki lehet jelölni cégen belül egy munkatársat, aki intézi a gépjárművekhez kapcsolódó feladatokat. Azzal a véleménnyel is sokszor találkoztam, hogy jobb elkerülni a tartós bérlet konstrukciókat, mert fennáll a rejtett költségek veszélye. A továbbiakban azt szeretném megmutatni, hogy a gépjármű bérlet nem ördögtől való – de tisztában kell lenni azzal, melyik illik a legjobban az adott vállalkozás céljaihoz és lehetőségeihez.
A konstrukcióhoz kapcsolódó esetleges negatív vélemények ellenére a gépjármű tartós bérlet egyre népszerűbb Magyarországon is, köszönhető mindez például a kedvező pénzügyi vonatkozásainak (adózás, levonható ÁFA tartalom) vagy éppen a kényelmi szempontoknak. De még így is messze elmaradunk a nyugat-európai átlagtól, hiszen bár a KSH adatai szerint 2021 végén hazánkban 4 020 159 személygépkocsi rótta az utakat, ezeknek alig 2%-a volt lízingelt vagy flottakezelt gépjármű. Mégis érdemes belevágni, csak előtte pontosan fel kell mérni, hogy melyik opcióval csökkenthetőek a legjobban a céges költségek. A finanszírozási formák közül elsőként a tartós bérletről, más néven operatív lízingről, majd a nyílt és zárt végű pénzügyi lízingről ejtenék pár szót.
Tartós bérlet vagy más néven operatív lízing
A Flexfleet Zrt. egyik népszerű szolgáltatása a tartós bérletes konstrukció, amelynek fontos előnye, hogy nem kell saját tőkéből finanszírozni az autót, tehát nincsen szükség önerőre. A havi bérleti díj minden olyan költséget tartalmaz, amely az autó használata során felmerül, legyen szó üzemeltetési költségről, biztosításról vagy az autógumi cseréjéről. Ennek megfelelően nem kell a kiadásokon matekozni, hiszen kiszámíthatók, nyomon követhetőek. Az autó vagy autópark tulajdonosa a bérbeadó, tehát a flottakezelő cég, a futamidő végén pedig a bérbevevő egyszerűen visszaadja az autót, azzal további teendője nincs. Tartós bérlet esetén az autót bérbe vevő jogi személynek nincs lehetősége megvásárolni a gépjárművet a futamidő végén (a használónak magánszemélyként viszont igen!), az eladással kapcsolatos feladatokat a flottakezelő cég intézi.
A hatályban lévő számviteli törvény alapján a bérlés havi díjának összege 100%-ban elszámolható költségként, az ÁFA pedig a céges használat arányában, de minimum 50%-ban visszaigényelhető. Tartós bérleti, más néven operatív lízing szolgáltatásunkról itt olvashat bővebben.
Nyílt végű pénzügyi lízing
A nyílt végű pénzügyi lízing szintén kedvező forma a különböző vállalkozások számára, legyen az társas vállalkozás, egyéb gazdálkodó szervezet vagy egyéni vállalkozó. A tartós bérlettel szemben itt már szükség van önerő befizetésére, de a futamidő végén a lízingbevevő eldöntheti, hogy megvásárolja-e az autót vagy esetleg harmadik személyt jelöl ki vevőként. Ezeket azért is érdemes megtenni, mert a lízingbeadó által meghatározott maradványérték rendszerint jóval alacsonyabb, mint a piaci érték.
A lízingdíj kiszámításának alapja az autó nettó ára, így a futamidő alatt fizetendő kamat kevesebb, mint a hasonló ütemezésű zárt végű lízing esetében. A lízingdíj tőke részét és az önerőt is ÁFA terheli, de az EU-s jogszabályok értelmében a befizetett ÁFA visszaigényelhető ugyanúgy, mint tartós bérlet esetén, és ezután nem kell kamatot sem fizetni. Éppen ezért közkedvelt konstrukció – még nagyobb értékű autók vásárlása esetén is, amikor alapesetben a lízingbevevő akár készpénzért is tudna gépjárművet vásárolni. A futamidő alatt a gépjármű eszközként a lízingbevevő cég könyveiben szerepel (a forgalmiban és a törzskönyvben a lízingbevevő üzembentartóként kerül bejegyzésre), költségként pedig annak amortizációja számolható el.
Zárt végű pénzügyi lízing
A nyílt végű pénzügyi konstrukcióhoz hasonlóan itt is be kell fizetni az önerőt és csak a havi törlesztőrészlet rendezése után használható a kiválasztott gépjármű. Ez a konstrukció, amely magánszemélyek és cégek számára is elérhető, egy egyszerű eszközfinanszírozásnak tudható be. A lízingbeadó első lépésként megvásárolja a kiválasztott gépjárművet, majd a megállapodott időtartamra és lízingdíj ellenében a átadja azt a lízingbevevőnek, minden tulajdonhoz kapcsolódó joggal együtt.
Az autó bruttó ára alapján kerül megállapításra a lízingdíj, de a havi lízingdíjak ÁFA-mentesek, itt nem lehetséges annak levonása. A futamidő alatt a nyílt végű pénzügyi lízinghez hasonlóan, a gépjármű eszközként a lízingbevevő cég könyveiben szerepel (a forgalmiban és a törzskönyvben a lízingbevevő üzembentartóként kerül bejegyzésre), költségként annak amortizációja számolható el. A futamidő lejártával pedig a cég saját tulajdonába kerül az autó. Ehhez azonban ki kell egyenlíteni az összes lízingdíjat és az egyéb felmerülő tartozásokat is.
A finanszírozási formák jellemzői után a következő posztban azt fejtem majd ki bővebben, milyen pénzügyi és adminisztrációs előnyei vannak annak, ha egy cég a tartós bérletes konstrukció mellett dönt. Ha pedig az is érdekli Önt, hogyan alakultak ki az egyes finanszírozási formák a flottakezelésben, akkor kattintson ide.
Comments are closed.